HelloFresh

Rekordøkning i matprisene kan endre vaner

Del

Prisen på mat har steget med over ti prosent det siste året. Dette kan være løsningen.

Prisene på mat økte med hele 10,4 prosent på årsbasis i juli. Fra juni til juli var økningen på 7,6 prosent, og prisstigningen er ventet å fortsette. Dette gjør at nordmenn ser mer på prisene når vi handler mat, viser en undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av HelloFresh.

Faktisk sier 85 prosent av respondentene at pris er viktig når de handler mat, og 40 prosent er mer opptatt av dette nå enn før prisøkningen begynte. Det forsterkes sannsynligvis av økte priser på blant annet drivstoff og strøm. 

– Den økte bevisstheten rundt pris kan føre til at flere nordmenn leter etter nye måter å både kjøpe, lage og spise mat på, mener Kristian Hald, CEO i HelloFresh Norden, som forteller at matkasser ikke har hatt i nærheten av samme prisstigning som matvarebutikkene. 

Villig til å prøve noe nytt – om det lønner seg
Undersøkelsen viser at nettopp pris er det viktigste argumentet for å bytte til matkasser levert på døra. Om prisen er den samme eller billigere enn dagligvarebutikker, er folk mer tilbøyelige til å teste ut ordningen. 

– Pris blir et stadig viktigere parameter, og skal man tro undersøkelsen, vil flere gå over til matbokser dersom prisutviklingen fortsetter, sier Hald.

Matsvinn påvirker også lommeboka
I tillegg til prisbildet, er matbokser også en løsning som fremmer spørsmålet om bærekraft. Undersøkelsen viser at 1 av 3 i noen eller stor grad kaster mer mat fordi de må kjøpe store pakninger av ingrediensene de ønsker. 20 prosent sier også at de har blitt mer opptatt av kostnaden med matsvinn etter at matprisene økte.

 – Stadig flere oppdager at skreddersydde middagsløsninger kan bidra til et rimeligere og mer forutsigbart matbudsjett. I tillegg ser også mange med egne øyne at matsvinnet reduseres betraktelig når porsjonene er tilpasset hvert enkelt måltid og man ikke trenger å kjøpe mer enn det man faktisk skal spise. Det er klart at et stort matsvinn påvirker lommeboka på sikt, og det begynner folk å åpne øynene for, sier Hald. 



Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om HelloFresh

HelloFresh



Fast traslate
Icon translate

Om HelloFresh
HelloFresh er verden største leverandør av matkasser og operer i USA, Storbritannia, Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Australia, Østerrike, Sveits, Canada, New Zealand, Sverige, Frankrike, Danmark og nå Norge. I første kvartal 2021 leverte HelloFresh 239 millioner måltider til nesten 7,3 millioner aktive kunder. HelloFresh ble grunnlagt i Berlin november 2011 og notert på børsen i Frankfurt i november 2017. HelloFresh har kontorer i New York, Berlin, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris og København.

Fast traslate
Icon translate