Rekordmange varemerkesøknader i 2021

Etter en nedgang under pandemiens første år, kan det se ut til at trenden har snudd. Patentstyret har aldri mottatt flere varemerkesøknader enn i pandemiåret 2021. Og her ligger det flere rekorder.
VAREMERKE: Søknader fra USA om registrering av varemerke i Norge har doblet seg på ett år. Illustrasjonsfoto: iStock

Totalt mottok Patentstyret 18 142 varemerkesøknader i løpet av fjoråret. Det er en økning på ni prosent sammenlignet med 2020. De ferske tallene kan tyde på at pandemien ikke har svekket innovasjonsinteressen hos søkerne.

– Bør følge nøye med

14 221 søknader kom fra utenlandske søkere, og står dermed for det meste av økningen. Det betyr at Patentstyret også har en ny rekord for antall søknader fra utlandet.

– Det kan se ut som at både utenlandske og norske næringsdrivende skjønner at rettigheter er viktige og drivende for økt omsetning og verdiskaping. I tillegg viser tallene at interessen for å ha rettigheter i Norge er rekordstor, sier Patentstyrets direktør Kathrine Myhre.

Patentstyret har mottatt flest søknader fra USA. Amerikanske søkere har sendt inn 2 817 søknader om enerett til navn, logoer o.l., som er en dobling fra 2020.

– Dette betyr at norske bedrifter bør følge nøye med, og være på vakt. Når flere utenlandske selskaper søker varemerkebeskyttelse i Norge, er det fordi de finner det norske markedet interessant. Det betyr også at det er viktig at norske bedrifter sørger for sine egne rettigheter, sier Myhre.

Flere norske privatsøkere

3 921 av søknadene kom fra norske søkere. Dette er en svak økning etter to år med nedgang, og her troner søkere innen legemiddelindustri og ølbryggeri på toppen.

Men det er ikke norske foretak som har sørget for en økning. I pandemiens første år var antall søknader fra privatpersoner lavere enn det har vært tidligere. Det har imidlertid snudd. Søknader fra privatpersoner økte fra 9 prosent til hele 13 prosent i 2021.

– Det er gledelig at flere privatpersoner sikrer sine rettigheter, men vi skulle gjerne sett en økning fra norske selskaper også, sier Myhre og utdyper:

– Utenlandske søkere ser på Norge som et attraktivt marked, og dette øker konkurransen om markedsposisjoner. Hvis trenden fortsetter, så kan det minske handlingsrommet til norske bedrifter i det norske markedet.

Patentstyret er en etat under Nærings- og fiskeridepartementet.

Vi behandler søknader og gir rettigheter til patent, varemerke og design i Norge, både for norsk og utenlandsk næringsliv. Patentstyret bidrar til konkurransekraft og hjelper norsk næringsliv med å styrke virksomheten sin på ulike måter.

Vi gir kunnskap om immaterielle rettigheter og verdier, slik at bedrifter kan sikre sine investeringer, konkurranseposisjoner og skape økonomisk vekst i det norske samfunnet. Vi skal være en aktiv medspiller for forskning, innovasjonsmiljøer og næringsliv – i tillegg til rollen som myndighetsorgan.