Rekkeviddeangsten er ikke død

Flere enn halvparten av elbilistene frykter å gå tom for strøm på langtur, viser en ny undersøkelse fra NAF. - Rekkeviddeangsten lever i beste velgående, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Mange elbilister kjenner på rekkeviddeangsten. Her fra NAFs vintertest av elbiler 2022. (Foto: NAF)

Hele 55 prosent av elbilistene svarer at de er redde for å gå tom for strøm på langtur i NAFs nye store elbilundersøkelse, utført av Norstat. Blant folk som ikke har elbil er rekkeviddeangsten enda mer utbredt. Hele sju av ti svarer det samme.

- Fortsatt er det mange som tror at faren for å kjøre tom for strøm er veldig stor. Det er den ikke. Bilbergingstallene fra NAF viser at det ikke er flere som kjører elbilen tom, enn det er folk som går tomme for drivstoff med bensin- eller dieselbil, sier Sødal.

Kulde kan gi rekkeviddepuss

De fleste som har fått seg en elbil venner seg til hvor langt bilen kjører før de må ha en ladestopp, men det er perioder der du kan bli spilt et puss på rekkevidden.

- Kuldeperioder gjør at du kan kjøre betydelig kortere med bilen enn du er vant til. Er det skikkelig kalt må du ta høyde for å legge inn et ladestopp tidligere enn du er vant til, sier NAF-rådgiveren.

Har blitt fulgt av ladeangst

Etter hvert som rekkevidden på elbilene har blitt bedre og bedre, har vi trodd at rekkeviddeangsten har forsvunnet. Det har den altså ikke, men den har blitt fulgt av ladeangst. Folk er slett ikke trygge på at de finner en lader i tide.

- Funnene fra undersøkelsen kan også knyttes til folksladeangst. Nemlig at folk er redde for å ikke rekke frem til laderen i tide og på veien kjører bilen tom for strøm, sier Nils Sødal. - Med litt planlegging finner man en lader, men det er et faktum at ladeutbyggingen går for sakte, fortsetter han.

Neste uke legger NAF ut på verdens største elbiltest for sjuende gang. Da skal 31 elbilnyheter få testet både rekkevidde og lading under tøffe norske vinterforhold. Denne testen kan du følge på https://nye.naf.no/elbil/elprix

Tabell

Undersøkelse utført av Norstat på vegne av NAF, des-jan. 2023, totalt er 1855 personer spurt, hvorav 996 med elbil og 859 som ikke har elbil.

Jeg er redd for å gå tom for strøm på langtur. - Vurder disse påstandene om elbil:

TOTAL

Eier elbil i dag