REITAN inn på eiersiden av bærekraftig fôrprodusent

Deleierskap og strategisk samarbeid med alternativ proteinprodusent Pronofa blir viktig for Norsk Kylling sitt mål om å fase ut all importert soya fra kyllingfôr innen 2030.
Foto: Elin Iversen / Norsk Kylling

Reitan Kapital har gått inn på eiersiden av selskapet Pronofa som har som mål å bli Norges største industrielle satsing på nye bærekraftige proteiner til fôrproduksjon. Pronofa planlegger produksjon i industriell skala i løpet av 2023 og vil bidra til at Norsk Kylling vil nå sine bærekraftsmål.

Globalt er matindustrien ansvarlig for rundt 1/3 av verdens klimagassutslipp, og bærekraftige proteiner til dyrefôr er et viktig virkemiddel for å kutte utslippene. Soya benyttes som ingrediens i dyrefôr i store deler av norsk landbruk. Selv om Norsk Kylling i dag benytter sertifisert soya, må denne fraktes over store avstander, og kan bidra til økt avskogingsrisiko på verdensbasis.

– Vi skal bygge en verdensledende, grønn verdikjede som setter en ny miljøstandard for fremtidens næringsmiddelindustri. Et mer bærekraftig fôr er sentralt i dette arbeidet, sier Kjell Stokbakken, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Ny avdeling for bærekraftig innovasjon
For å ta aktivt ansvar og iverksette bærekraftige tiltak i et helhetlig og sirkulært perspektiv har Norsk Kylling nå etablert en egen avdeling for bærekraftig innovasjon under ledelse av Hilde Talseth.

Gjennom den nye avdelingen ønsker Norsk Kylling å differensiere seg i markedet for kylling basert på samarbeid og fokus på hele verdikjeden.

– I arbeidet vårt for en grønnere verdikjede sitter vi ikke med alle svar selv, så vi engasjerer kloke hoder og erfarne hender i arbeidet med å finne nye løsninger på hvordan skal vi skal erstatte soyaen i kyllingfôret. Utover viljen til å investere og satse, så handler det om å være nysgjerrig, nytenkende og åpne for å finne de løsningene som skal bidra til at vi setter standarden, forteller Talseth.

Norsk Kylling har allerede samarbeidet med Pronofa i lengre tid, og Talseth vil nå gå inn i Pronofas styre og gjennom det ta en aktiv rolle i selskapets videre utvikling.

Reitan Kapital betaler 42 millioner kroner for 10 prosent av aksjene i Pronofa ASA.

Foto: Elin Iversen / Norsk Kylling
Hilde Talseth i Norsk Kylling. Foto: Elin Iversen / Norsk Kylling

Norsk Kylling AS eies av Reitan Retail, gjennom REMA 1000 Norge, og produserer 30 prosent av alt hvitt kjøtt i Norge. Sammen med våre 135 produsenter sikrer vi en bærekraftig produksjon av hvitt kjøtt og sunn og trygg mat av høyeste kvalitet til REMA 1000-kunder i hele Norge.

Norsk Kylling åpnet i 2021 nytt slakteri- og foredlingsanlegg på Orkanger i Orkland kommune. De siste årene har Norsk Kylling vært gjennom en betydelig omstillings- og utviklingsprosess og har betydelige ambisjoner for vekst og utvikling. Vår målsetting er å skape verdens beste næringsmiddelverdikjede og sette en ny standard for fremtidens næringsmiddelindustri gjennom ansvarlig, bærekraftig, innovativ og effektiv matproduksjon.

Reitan Kapital er et selskap i REITAN som har ansvar for å forvalte overskuddslikviditet i REITAN på en profesjonell måte. Selskapets mandat er å ivareta og utvikle finansielle verdier for REITAN ved siden av eksisterende forretningsområder. Disse verdiene skal bidra til soliditet og langsiktighet for REITAN som familiebedrift, sikre arbeidsplasser og muligheter for fremtidige investeringer i kjernevirksomheten, samt være en økonomisk buffer i vanskelige tider.