Reiselystne nordmenn tar stor økonomisk risiko

Vaksine-optimisme gjør at mange nå vurderer å gjøre neste års feriedrøm til virkelighet. Men vet de at de fort kan bli sittende igjen med svarteper?
Det er mange som drømmer om å kunne reise som normalt i 2021, men det er ingen som vet hvordan situasjonen vil se ut. Uansett bør man vite hva man risikerer ved å kjøpe en reise nå. Foto: If

Europeiske Reiseforsikring opplever nå en økende pågang fra kunder som planlegger neste års ferie. De vil vite hva forsikringen dekker dersom ting ikke skulle gå etter planen.

Koronavaksinen er på vei og reisebransjen lokker med rabatterte priser på reiser der sol og varme er hovedingredienser. Men betyr det at det er på tide å realisere reisedrømmene?

- Vi krysser fingrene for optimal effekt av koronavaksinen, slik at situasjonen rundt oss normaliserer seg så fort som mulig. Likevel må vi nok stikke fingeren i jorda og innse at sommeren 2021 neppe blir like normal som vi ønsker, sier Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

- Det er absoslutt lov til å drømme og leke med tankene om en ferie med sol og varme. Men er det rødt lys i myndighetenes reisekart bør man gjøre som i trafikken; stoppe opp og vente til det blir grønt. Det er risikabelt å bestille en reise nå, sier han.

Reiserådene legger premissene

Det er UDs reiseråd som danner grunnlaget for reisekartet. De gule og røde lysene viser hvor reiseforsikringen er gyldig og ikke.

- Dersom man lar seg friste og kjøper en reise til et land eller område som er rødt, risikerer man å bli sittende igjen med regningen for en tur man aldri får reist på. Er landet fortsatt rødt ved avreise får man nemlig verken gyldig forsikring på reisen, eller erstattet avbestillingskostnader. Dette kan jo fort dreie seg om titusenvis av kroner, og noen ganger mye mer, sier Handeland.

Tryggere med pakkereise?

Gjennom den siste uka har det vært mye snakk i ulike medier om at man som forbruker stiller sterkere ved kjøp av pakkereiser, enn om man bestiller flyreiser og overnattinger i egen regi. På generelt grunnlag stemmer dette, men det gjelder å ikke blande kortene.

- Når det gjelder Reisegarantifondet må man skille mellom en konkurs og et reiseråd. Gjennom fondet kan man få hjelp dersom en pakkereisearrangør som er medlem går konkurs, men det erstatter ikke reiser som ikke kan gjennomføres fordi destinasjonen er rød i reisekartet, sier Handeland.

- Når det er sagt erfarer vi at de store, seriøse pakkereiseselskapene, som eksempelvis TUI, Apollo og Ving, er gode til å flytte på eller refundere reiser som ikke kan gjennomføres grunnet reiseråd. Likevel anbefaler vi at man tenker seg nøye om før man betaler for en reise til et rødt område, sier han.

Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring og If.