Reise: Åpner opp for EØS/Schengen - dette dekker reiseforsikringen

På en pressekonferanse åpnet norske myndigheter i dag for reiser til EØS/Schengen f.o.m. 15. juli. Europeiske Reiseforsikring har hele tiden fulgt norske myndigheters råd, og utvider derfor dekningen i takt med dette.

I dag kom gladmeldingen om at norske myndigheter åpner for reiser til land og områder i EØS/Schengen-området med lav smittespredning fra og med 15. juli.

- Vi har gjennom hele pandemien sagt at vi tilpasser reiseforsikringens dekning etter råd og anbefalinger fra norske myndigheter. Det gjør vi selvsagt også nå. På denne måten kan kundene våre reise på ferie med tryggheten om at de er ivaretatt av både oss og norske myndigheter dersom noe skulle skje, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

Det ligger an til at UDs sine reiseråd, som legger premissene for hvor reiseforsikringen gjelder og ikke, vil bli nokså geografisk betinget. Et interaktivt kart på Folkehelseinstituttet (FHI) sin nettside vil bli førende for hvilke land eller områder som omfattes.

- Det er viktig å huske på at reiserådet som kom den 14. mars, gjelder til og med 20. august. Land og områder det åpnes opp for nå er enkeltvise unntak basert på smittespredningen, sier Handeland.

- Viktige ting som offentlig og privat sykehuskapasitet og infrastruktur kan være påvirket i områder UD fortsatt fraråder å reise til. Disse reiserådene skal man respektere, og her vil ikke forsikringen heller gjelde, sier Handeland.

Opp til den enkelte å følge med

Samtidig som det nok er kjærkomment for både feriesultne nordmenn og reisebransjen at man nå har fått en dato å forholde seg til, setter denne gradvise åpningen større krav til de reisende.

- Reiseforsikringen vil kun gjelde i de landene eller områdene myndighetene åpner opp for å reise til. Så før man planlegger en reise må man selv forsikre seg om at det stedet man ønsker å dra til er blant disse, sier Handeland.

- Vi dekker avbestillinger til områder som omfattes av reiseråd så lenge det aktuelle rådet står, samt i syv dager etterpå. Dette gjelder reiser kjøpt før reiserådet kom 14. mars. På den måten kan kundene vente så tett opptil avreise som mulig med å bestemme seg, i håp om at situasjonen kan endre seg, sier Handeland.

Det er alltid viktig at kundene tar kontakt med fly- eller reiseselskap først, dersom de selv skal avbestille en reise. Erstatningskravet sendes oss i etterkant.

Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i If og Europeiske Reiseforsikring.