Rehub kandidat til Byggenæringens Innovasjonspris 2021

Rehub, den digitale markedsplassen for kjøp og salg av ombrukbare bygningsmaterialer, er én av finalistene til Byggenæringens Innovasjonspris 2021.

Rehub-teamet i arbeid med rehub.no Foto: Gunnar Glavin Nybø

– Rehub er enkelt å bruke og gir lav terskel for å komme i gang med ombruk. Løsningen ble utviklet for å løse det som av byggebransjen er ansett som de største barrierene for ombruk – oversikt over tilgjengelige materialer, lager og logistikk, kompetanse på ombruk, lovverk og muligheter og dokumentasjon på blant annet CO2-besparelse. Målet er at Rehub skal bli den norske bransjestandarden for ombruk, sier Linn Helland, markedsansvarlig for Rehub.

Rehub er utviklet av Rambøll. Med Rehub ønsker Rambøll at ombrukbare materialer blir det naturlige valget i alle byggeprosjekter, og løsningen er åpen for alle dvs. byggherrer, entreprenører, arkitekter, rådgivere og privatpersoner.

Juryleder, administrerende direktor i DOGA, Tor Inge Hjemdal, sier juryen i år har lagt vekt på kandidater som kan vise til en klimaeffekt- eller bidrar til økt søkelys på sirkulær økonomi:

– Det er svært moro at det er så mye innovasjon som foregår i alle leddene i byggenæringa: fra produktutvikling, prosjektering, produksjon, til ferdige bygg. Juryen merker også at bærekraft har blitt en selvfølge for næringa der alle kandidatene på ulikt vis synliggjør mulighetene for en mer bærekraftig fremtid sier Hjemdal.

Rehub nominert til Byggenærings Innovasjonspris 2021

Prisen deles ut fredag i forbindelse med Bygg Reis Deg AS 20. - 23. oktober på Norges Varemesse i Lillestrøm. De ulike finalistene presenterer sine bidrag fra scenen fredag 22. oktober mellom kl. 10 og 12, og presentasjonen og prisutdelingen kan følges digitalt.

Rehub-teamet i arbeid med rehub.no Foto: Gunnar Glavin Nybø
Johanne Thurmann-Moe og Linn Helland skal presentere løsningen Rehub på Bygg Reis Deg 2021. Foto: Rambøll
Rehub er en hub for Tilbud & Etterspørsel etter ombrukbare bygningsmaterialer samt støttende funksjoner og tjenester. Illustrasjon: Rambøll
Den Rambøll-utviklede løsningen Rehub er blant de nominerte til Byggenæringens Innovasjonspris 2021.

Rambøll er et av Norges ledende selskap innen rådgivende ingeniørtjenester, arkitektur og design. I Norge har vi 15 kontorer med om lag 1500 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter.