Reguleringsplanen for Arna-Stanghelle sendes til Kommunal- og moderniseringsdepartementet til godkjenning
Vossebanen og E16 Arna–Stanghelle er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og Bane NOR.
Slik planene foreligger i dag vil veien i all hovedsak gå i tunnel, fordelt på tre lange tunnelstrekninger på 9–10 km. For jernbanen innebærer løsningen dobbeltspor og tunneler med rømming til veitunnel eller tverrslag til friluft. Dette vil gjøre veien og jernbanen mye mer sikret mot ras, gi rundt 15 minutter redusert reisetid og betydelig økt kapasitet for både gods- og persontog.
Unike rømningstunneler
Ny vei og bane vil til dels få felles rømnings-system. Løsningen hvor jernbane- og veitunnelen er gjensidige rømningstunneler for hverandre er unik, og gir vesentlig bedre bruk av areal og sparer kostnader. Kostnadsanslag for fellesprosjektet er 26,4 milliarder kroner, hvorav 12,7 milliarder kroner til jernbanedelen av prosjektet og 13,7 milliarder kroner til veidelen.
- Vi er opptatt av å få mer samferdsel igjen for fellesskapets midler. Dette gjelder også fellesprosjektet Vossebanen og E16 Arna-Stanghelle. Vi legger derfor til grunn at fellesprosjektet skal optimaliseres i det videre arbeidet, sier Hareide.
I og med at prosjektet gjennomføres som statlig plan vil det nå være Kommunal- og moderniseringsdepartementet som godkjenner at reguleringsplanen legges ut på offentlig høring.
Nøkkelord
Bilder
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Foreslår engangstilskudd til CargoNet22.11.2024 12:00:26 CET | Pressemelding
Markedet for gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år. Lastebiltransport er den sterkeste konkurrenten. Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogsselskap. Regjeringen foreslår å gi godstogselskapet CargoNet støtte til å innfri sine forpliktelser på om lag 500 millioner kroner i Statens pensjonskasse.
Akershus får 30 millioner kroner til å styrke busstilbudet etter midlertidig stengning av Ring 122.11.2024 11:46:00 CET | Pressemelding
– For å gjøre det enklere og mer attraktivt å reise kollektivt foreslår vi å bevilge 30 millioner kroner som Akershus kan bruke til å styrke sitt busstilbud. Det sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.
Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding
– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding
– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom