Reguleringsmyndigheten for energi styrker forbrukernes rettigheter ved langvarige strømbrudd
Nettkunder har krav på kompensasjon ved strømbrudd over 12 timer
Når en nettkunde opplever strømbrudd som har vart i minst 12 timer, har han krav på kompensasjon fra sitt nettselskap. Etter dagens regelverk må nettkunden selv fremme krav om utbetaling mot sitt nettselskap for å kunne motta kompensasjon. Med det nye regelverket skal nettkunden automatisk få kompensasjonen utbetalt, uten at han må fremme krav om dette.
Automatisk utbetaling av kompensasjon fra 2021
Kravet om at nettselskapene automatisk skal kompensere sine nettkunder trer først i kraft fra 2021. Det vil si at norske nettkunder fortsatt må huske på å fremme krav om kompensasjon mot sitt nettselskap i 2020. Nettselskapene har informasjon om kompensasjonsordningen på nettsidene sine, i tillegg til et skjema som nettkundene kan fylle ut for å kreve kompensasjon.
- Vi antar at rundt en tredel av nettkunder som har krav på kompensasjon, fremmer krav om dette. Vi ser det derfor som en fordel for nettkundene at de etter 2021 automatisk får den kompensasjonen de har krav på, sier direktør Ove Flataker i Reguleringsmyndigheten for energi. Han legger til at informasjon fra AMS-målere er med på å gjøre dette enklere.
Smarte strømmålere gjør automatisk utbetaling enklere
Nå har de fleste nettkunder i Norge fått installert smart strømmåler i sin bolig. Med disse får nettselskapene mer og bedre informasjon om blant annet strømbrudd. Denne informasjonen kan nettselskapet bruke i arbeidet med å identifisere hvilke nettkunder som har opplevd avbrudd over 12 timer, og som dermed skal få kompensasjon. Informasjon fra AMS vil altså gjøre det enklere for nettselskapene å gjennomføre de automatiske utbetalingene.
Vi vedtar også andre endringer i kompensasjonsordningen fra 2021:
- Dagens ordning gir kun en kompensasjon per nettkunde for ett avbrudd, uavhengig av hvor mange målepunkt kunden eier. Fra 2021 vil nettkunden bli kompensert for alle sine berørte målepunkter.
- Satsene for kompensasjonsbeløp i dagens ordning øker hver 24. time. Fra 2021 vil kompensasjonsbeløpene øke hver time.
- Dagens ordning gjelder alle kundegrupper, men fra 2021 skal den kun gjelde for husholdninger og fritidsboliger.
Reguleringsmyndigheten i NVE jobber med å regulere strømnettselskapene. Vi legger til rette for at nettselskapene stadig skal jobbe for å bli mer kostnadseffektive, samtidig som det ikke skal gå ut over leveringspåliteligheten. Nettkundene skal få riktig kvalitet til lavest mulig kostnad.
Endringene i kompensasjonsordningen er en av endringene i inntektsreguleringen som RME har vedtatt i høst.
Dokumenter
(9.12.2019: får du feilmelding eller ikke får åpnet lenkene? Vi har serverproblemer og jobber med å løse problemet)
Du kan lese mer om endringen i kompensasjonsordningen, og de andre endringene i RME rapport 1/2019.
Høringsdokumentet og høringsinnspillene finner du her.
Om Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME)
Reguleringsmyndigheten for energi er en enhet i NVE. RME utvikler og følger opp regelverk for kraftmarkedet og kraftnettet. RME har blant annet ansvar for økonomisk regulering av Statnett og øvrige nettselskap, regulering av kraftbørser, engrosmarkeder og systemdrift, vilkår for bruk av mellomlandsforbindelser, regulering av leveringskvalitet, tariffer og omsetning av kraft og gass til sluttbrukere. Les mer om RME her
(+47) 22 95 95 95
Om Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) har ansvar for å forvalte Noregs vatn- og energiressursar. NVE varetek også dei statlege forvaltningsoppgåvene innan skredførebygging. NVE skal sikre ei heilskapleg og miljøvennleg forvaltning av vassdraga, fremje ei effektiv kraftomsetning, kostnadseffektive energisystem og hjelpe til ein effektiv energibruk.
Følg pressemeldinger fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
NVE lanserer et nytt rammeverk for energi- og kraftmarkedsmodeller15.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Norges vassdrags- og energidirektorat lanserer et nytt rammeverk som skal gjøre det enklere og raskere å lage energi- og kraftmarkedsanalyser. Flere og bedre analyser bidrar til mer kunnskap når både myndigheter og energibransjen tar sine beslutninger. Verktøyet legges ut med åpen lisens, slik at hele bransjen og akademia kan ha nytte av det.
Presseinvitasjon: Norges energidager starter på torsdag13.10.2025 14:17:36 CEST | Presseinvitasjon
Torsdag og fredag denne uka samles hele kraftbransjen på Fornebu til Norges energidager 2025. På scenen møter dere blant annet Energiministeren, næringslivsledere, myndigheter fra både Norge og utlandet, forskere, interesseorganisasjoner og andre. Konferansen arrangeres av Norges vassdrags- og energidirektorat og Reguleringsmyndigheten for energi.
NVE justerer varselet for jord- og flomskredfare11.10.2025 12:15:13 CEST | Pressemelding
Det oransje varselet om skredfare opprettholdes i Møre og Romsdal og deler av Innlandet. Varselet nedgraderes til gult farenivå i Vestland fylke. Kommunene Ørsta, Volda og Nordfjordeid går fra grønt til gult farenivå.
NVE oppjusterer varsel for jord- og flomskredfare til oransje nivå for deler av Vestland, Møre og Romsdal og Innlandet10.10.2025 13:44:39 CEST | Pressemelding
NVE oppjusterer farevarselet for jord- og flomskredfare til oransje nivå for deler av Vestland, Møre og Romsdal og Innlandet. Varselet gjelder fra fredag morgen til søndag morgen.
NVE justerer farevarslene for flom og skred4.10.2025 13:17:13 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” pågår fortsatt, og det er ventet mye vind og nedbør i varslingsområdet. NVE har justert opp sine farevarsler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom