Regnskapsbransjen stepper opp kampen mot klimaendringene i en global kampanje

14 regnskapsorganisasjoner verden over har signert en CALL TO ACTION som respons på klimaendringene. Organisasjonene representerer til sammen flere enn 2,5 millioner regnskapsaktører og studenter.

Sammen med 12 andre ledere i regnskaps- og revisjonsbransjen i The Accounting Bodies Network (ABN), som sammen representerer mer enn 2,5 millioner regnskapsaktører og studenter, har administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen, signert et felles dokument som forplikter organisasjonen til å støtte bransjeaktørene så de kan ta umiddelbare grep mot klimaendringene.

– Sammen med regnskapsorganisasjoner verden over forplikter vi oss til handling for å bidra aktivt til et bærekraftig næringsliv. De største selskapene er allerede i gang med omstillingen for å bli klimanøytrale, og det får konsekvenser for alle de små underleverandørene, som er regnskapsbransjens kunder, sier Christine Lundberg Larsen.

– Vi oppfordrer regnskapsførerne til å bruke sin fagkompetanse og gi gode råd til sine kunder når de går i gang med denne omstillingen.

Som næringslivets nærmeste rådgiver kan regnskapsførerne veilede og orientere om krav og muligheter, og sikre bærekraftige løsninger.

– Regnskap Norge vil ta en aktiv rolle i utviklingen av næringsvennlige standarder for bærekraftrapportering for SMB-markedet, og gi regnskapsførerne nødvendig opplæring og støtte, sier en engasjert Lundberg Larsen.

Oppropet inneholder en oppfordring til bransjen om å handle, og med det løfte et felles samfunnsansvar.

CALL TO ACTION statement
Et globalt opprop fra lederne i regnskapsorganisasjoner til regnskapsbransjen.

Følg utviklingen og delta ved å bruke #ourclimatecounts

Administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen

The Accounting Bodies Network (ABN) er et nettverk av regnskapsorganisasjoner fra hele verden, som har gått sammen for å oppnå en felles tilnærming til regnskap og bærekraft.

ABN ble opprettet av Accounting for Sustainability (A4S), et prosjekt etablert av HKH Prins Charles.

Call to action
Christine Lundberg Larsen. Foto: Nicolas Tourrenc

Regnskap Norge er en profesjons- og bransjeforening for autoriserte regnskapsførere i Norge. Hovedmålet er å bidra til lønnsom vekst for regnskapsbransjen, i en digital hverdag. Regnskap Norge er en betydelig leverandør av kurs og kompetanseprodukter. Foreningen ivaretar også medlemmenes interesser overfor myndigheter og politiske institusjoner, og er en viktig høringsinstans.

Følg saker fra Regnskap Norge

Siste saker fra Regnskap Norge