Regjeringens strakstiltak holder ikke

Nedstengningen av Norge som følge av koronaviruset fører til at virksomhetene er i en akutt krise med pengemangel. – Ingen av tiltakene regjeringen la frem i dag er strakstiltak. Hver time teller. De nye permitteringsreglene må vedtas umiddelbart, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke har vært tydelig på at arbeidsgivere bør fritas fra betalingsplikten ved permittering. Det er derfor bra at regjeringen reduserer dette til to dager, nå er det opp til Stortinget å hastebehandle dette, sier Horneland Kristensen.

Trenger ytterligere tiltak

− Vi er glad for at regjeringen vil gi virksomhetene mulighet til å få tilbakebetalt selskapsskattog at eiere av bedrifter med underskudd kan få utsatt formuesskatt. Finansministeren varslet tiltak rundt arbeidsgiveravgift og merverdiavgift i fase to. Vi forventer at regjeringen raskt følger opp med utsettelse av dette, sier han.

− Vi krever at regjeringen kommer med en kompensasjonsordning for virksomheter som lider under myndighetsbestemte avlysninger og stengninger. Å kutte i utgiftene er ikke nok når alle inntektene har forsvunnet over natten, sier Horneland Kristensen.

Skuffet over at sykelønnikke er med

Handels- og tjenestenæringen står for 54 prosent av privat verdiskaping i Norge. En medlemsundersøkelse fra Virke viser at allerede før torsdagens tiltak var satt i kraft, hadde 46 prosent av virksomhetene opplevd nedgang i etterspørselen.

− Situasjonen er kritisk for næringen som er vår største verdiskaper i privat sektor, sier Horneland Kristensen

Vi er skuffet over at verken sykelønnsordningen eller omsorgsdagene omtales i tiltakspakken. Og mener at det å bidra til å dekke lønnsutgifter er helt avgjørende, uavhengig av om dette er knyttet til er bortfall av arbeid, sykefravær eller omsorgsdager, sier Horneland Kristensen.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer  24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.

Regjeringen har lyttet til Virke: Nødhjelp til kriserammet næringsliv27.3.2020 08:00:00 CETPressemelding

Fredag la regjeringen, sammen med Virke, LO, NHO og Finans Norge frem en ordning som sikrer kompensasjon for tapte inntekter på grunn av direkte eller indirekte koronastenging. Kompensasjonsordningen bygger på Virkes forslag. – Regjeringen har lyttet, og viser at de står bak ordene om at de stiller opp med det som trengs, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke: Lån og utsatte betalinger er ikke nok når grunnlaget for en halv million arbeidsplasser forsvinner24.3.2020 15:28:01 CETPressemelding

Virkes ferske medlemsundersøkelse viser at 490 000 arbeidsplasser står i fare for å gå tapt i bransjer som enten er stengt av myndighetene eller lider under at myndighetene har bedt kundene om å holde seg borte. Virke mener regjeringen må komme med en kompensasjonsordning utover lån og utsetting av utgifter og skatter, slik at de utsatte virksomhetene holder seg i live gjennom koronakrisen.