Samferdselsdepartementet

Regjeringen vil la byer prøve ut nullutslippssoner

Del
– Flere byer, særlig Oslo og Bergen, ønsker nullutslippssoner. Regjeringen følger opp Klimaplanen og vil legge til rette for utprøving av dette i form av pilotprosjekter. Nullutslippssoner vil kunne bidra til raskere innfasing av nullutslippskjøretøy, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
- Jeg forutsetter at pilotbyer som tar del i ordningen, tar hensyn til sine innbyggere og til næringslivets behov, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Tor Livius Midtbø
- Jeg forutsetter at pilotbyer som tar del i ordningen, tar hensyn til sine innbyggere og til næringslivets behov, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Tor Livius Midtbø

Samferdselsdepartementet ber nå Statens vegvesen vurdere hvordan pilotprosjekter med nullutslippssoner kan gjennomføres i Oslo og Bergen og eventuelt i andre byer. Departementet ber også Statens vegvesen om å se nærmere på lemping av vilkårene for opprettelse av gebyrbaserte lavutslippssoner, slik at disse også kan opprettes av klimahensyn. Dette er i tråd med Klimaplanen og Nasjonal transportplan 2022–2033. Statens vegvesen skal se på både rettslige, tekniske og praktiske problemstillinger.

– En forbudsbasert nullutslippssone er et svært inngripende tiltak. Jeg vil likevel legge til rette for at et fåtall av byer som ønsker det, kan få prøve ut dette, i form av pilotprosjekt. Samtidig som kollektivtilbudet rustes opp, er det også viktig med virkemidler for innfasing av kjøretøy med nullutslipp. Utviklingen av elektriske varebiler og tyngre kjøretøyer på biogass skjer også heldigvis raskt. Jeg forutsetter at pilotbyer som tar del i ordningen, tar hensyn til sine innbyggere og til næringslivets behov, sier Hareide.

I brevet til Statens vegvesen heter det at flere byer ønsker å opprette nullutslippssoner for å redusere utslippene av klimagasser, særlig har Oslo og Bergen etterspurt dette. Regjeringen vil se nærmere på å bruke bestemmelsen i vegtrafikkloven § 7 til å opprette nullutslippssoner av hensyn til klima, i første omgang i form av et pilotprosjekt i noen få byer, og hvor hovedveinettet og riksveier ikke omfattes.

Både i Oslo og Bergen er det gjort vedtak om nullutslippssone som en del av byenes klimastrategier. Også Trondheim og Stavanger kommune ønsker å utrede bruk av nullutslippssoner.

Samferdselsdepartementet legger til grunn at de som blir berørte av nullutslippssoner får nødvendig tid til å omstille seg før ny regulering trer i kraft, og at det må være god tilgang til aktuelle nullutslippskjøretøy, går det fram av oppdraget til Statens vegvesen.

Nøkkelord

Bilder

- Jeg forutsetter at pilotbyer som tar del i ordningen, tar hensyn til sine innbyggere og til næringslivets behov, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Tor Livius Midtbø
- Jeg forutsetter at pilotbyer som tar del i ordningen, tar hensyn til sine innbyggere og til næringslivets behov, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Tor Livius Midtbø
Last ned bilde

Dokumenter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding

Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.

Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding

– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding

– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsbudsjettet 2025: Trappar opp innsatsen for å redusere forseinkingar og innstillingar i togtrafikken7.10.2024 10:05:36 CEST | Pressemelding

– Det er for mange tog som ikkje er i rute. Det må vi gjere noko med. I tråd med prioriteringa i ny Nasjonal transportplan foreslår regjeringa å auke løyvingane til vedlikehold og fornying av jernbanen i 2025. For første gong på fleire år blir det foreslått meir pengar til å redusere innstillingar og forseinkingar i togtrafikken enn til å byggje ny jernbane, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye