Regjeringen vedtar ny strategi for rasteplasser langs riksvei
Regjeringen følger opp Granavoldenplattformen og har vedtatt en ny strategi for rasteplasser langs riksvei. Den er utarbeidet av Statens vegvesen i samarbeid med Nye Veier. Strategien setter krav til avstand mellom rasteplasser og minimumskrav for standarden.
Maksimumsavstand mellom rasteplassene
- Å ha gode fasiliteter langs veien for trafikantene er essensielt. Både for opplevelsen og trafikksikkerheten. Behovene for et toalettbesøk eller en 15 minutters blund har mange opplevd på kjøreturer rundt om i landet. I denne strategien sørger vi for at det blir maksimalt én times kjøring mellom de store rasteplassene, sier samferdselsministeren.
Det er i dag om lag 700 rasteplasser i Norge. Målet i strategien er at det skal bli færre, men bedre rasteplasser. Det vil bli om lag 150 hovedrasteplasser langs riksveiene. Disse skal være tilgjengelig for alle typer kjøretøy hele året. Toalett, utemøbler og avfallshåndtering er noen av minimumskravene.
- Mange har veien som arbeidsplass, og denne strategien handler også om deres arbeidshverdag. Gode rasteplasser er viktig for yrkessjåførene. Det har de gitt tydelig beskjed om. Dette er derfor en etterlengtet strategi, som jeg håper vil gjøre hverdagen enklere for yrkessjåfører, sier Hareide.
Tilrettelegging for elbillading
Statens Vegvesen vil gjennom sitt arbeid med å etablere og oppgradere rasteplasser langs riksveiene tilrettelegge for etablering av elbilladere. Dette vil bidra til å nå regjeringens mål om å halvere utslippene fra transportsektoren.
- Vi har vært tydelige på at tilrettelegging for lading av elbiler skal være en sentral del av strategien. Halvering av utslippene fra transportsektoren er et svært ambisiøst mål. Da må vi sørge for å tilrettelegge for bruk av klimavennlige transportløsninger der det er mulig. Med ladestasjoner på rasteplasser langs de største veiene, blir det enda enklere å velge elbil i framtiden. Både for de korte og lange reisene, sier samferdselsministeren.
En viktig forutsetning er at ladestasjonene skal være tilgjengelige for alle typer elbiler. Ladestasjonene skal bygges og drives av kommersielle aktører. Enova har etablert en velfungerende støtteordning for hurtigladere for elbil i områder der det er behov for investeringsstøtte for å sikre en minimumsdekning av hurtigladere.
45 nye hovedrasteplasser
I strategien legges det opp til to typer rasteplasser. Minimumskrav og økt standard. Toalett, utemøbler, avfallshåndtering, informasjonstavle og egne parkeringsplasser for MC og sykler er noen av minimumskravene. For det økte standardnivået kan det i tillegg være aktuelt med tømmeanlegg for bobil og buss, områder tilrettelagt for lek og utkikkspunkt.
- For å få mest mulig igjen for pengene har vi gått inn for at minimumskravene skal være hovedregelen for standardvalg. Økt standard skal bare velges der hvor det er mye trafikk og dette gir mye igjen for pengene vi bruker, sier Hareide.
Basert på disse kravene vil 50 av dagens rasteplasser bli hovedrasteplasser slik de er, mens 60 plasser må oppgraderes. Det må bygges om lag 45 nye hovedrasteplasser.
- Utbyggingen skal skje innenfor rammene av ny Nasjonal transportplan (2022-2033) som legges fram til våren. Det må også følges opp i de årlige budsjettene. Vi setter ikke noe tidsfrist for når dette skal være ferdig. Statens vegvesen og Nye Veier skal uansett fra nå av fortsette arbeidet med å finne gode løsninger for rasteplasser lokalt, sier samferdselsministeren.
Strategien er vedlagt under dokumenter.
Nøkkelord
Bilder
Dokumenter
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Vy og Flytoget slås sammen – Flytoget blir et datterselskap av Vy18.9.2024 12:18:07 CEST | Pressemelding
Fra 2028 samles togtrafikken på Østlandet for å gi flere et bedre reisetilbud. Nå starter forberedelsene med å slå sammen de to statlige persontogselskapene, Vy og Flytoget. Flytoget skal bli et datterselskap i Vy-konsernet.
Ekspertutvalgets rapport om tredje rullebane: Kan bli behov på lengre sikt12.9.2024 09:30:24 CEST | Pressemelding
– I 2022 opprettet vi et utvalg som skulle vurdere om det er behov for å sette av areal for en tredje rullebane på Oslo lufthavn. Utvalgets vurderinger har vi nå fått. De viser at det er mest sannsynlig at det vil bli behov for en tredje rullebane en gang på siste halvdel av 2040-tallet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Regjeringa har vald konsept for E134 arm til Bergen: No skal det lagast ein utviklingsstrategi for strekninga9.9.2024 11:06:56 CEST | Pressemelding
Konseptvalgutgreiinga for E134 arm til Bergen er klar. No ber Samferdselsdepartementet Statens vegvesen om å gå vidare med alternativet konsept 1, som Konseptet følger i grove trekk følgjer dagens Fv. 49 frå Trengereid til Jondal, videre til Odda og langs Rv. 13 til Jøsendal.
Presseinvitasjon: Samferdselsministeren mottar rapport om tredje rullebane9.9.2024 10:35:35 CEST | Pressemelding
Regjeringen nedsatte i november 2022 et uavhengig utvalg med et mandat om å vurdere behovet for en tredje rullebane på Oslo lufthavn. Torsdag mottar samferdselsminister Jon-Ivar Nygård utvalgets utredning fra utvalgsleder Siri Pettersen Strandenes.
Norge leverer ikke tog til Ukraina6.9.2024 14:30:19 CEST | Pressemelding
Norge har siden 2023 vært i dialog med ukrainske myndigheter om å donere norske togsett til Ukraina. Før sommeren meldte ukrainske myndigheter at det ikke er praktisk gjennomførbart å ta imot togene. Norske myndigheter har derfor besluttet å avslutte donasjonen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom