Regjeringen utvider permitteringsordning til ut oktober

Parat-leder Unn Kristin Olsen er glad for at arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) nå utvider permitteringsperioden fra 26 uker og ut oktober. Han utvider samtidig perioden med arbeidsavklaringspenger tilsvarende.

Olsen sier Parat har etterlyst en slik utvidelse og er glad for at regjeringen nå følger opp.

– Koronakrisen har ført til at mange nå er permittert og uten en slik utvidelse som vi nå får ville mange av disse blitt sagt opp. Nå håper vi samfunnet sakte kommer tilbake til et normalt nivå og at denne utvidelsen gjør at mange utover sommeren og høsten kan komme tilbake på jobb, sier Parat-lederen.

Olsen legger til at hun tar for gitt at statsråden vil vurderer ytterligere utvidelse om situasjonen tilsier det til høsten, noe Olsen tror er sannsynlig.

Regjeringen utvider også ordningen med dagpenger.