Regjeringen ønsker å løfte frem dataspill til å bli en likeverdig fritidsaktivitet

– For mange barn er dataspill en svært viktig fritidsaktivitet, så vi synes det er positivt at regjeringen nå synligjør betydningen dataspill har for barn og unge gjennom den nye strategien, sier Kristine Meek, kommunikasjonsdirektør i Medietilsynet.
Medietilsynet har bistått Kulturdepartementet i arbeidet med å utvikle dataspillstrategien sammen med Norsk filminstitutt og Kulturtanken.
Strategien ble presentert av kulturminister Trine Skei Grande onsdag 4. september.
Mange barn spiller, få foreldre interesserer seg for spillene
Så mange som 96 prosent av guttene og 63 prosent av jentene i alderen 9-18 år spiller dataspill, viser tall fra Medietilsynets Barn og medier-undersøkelse 2018. I den samme undersøkelsen svarer kun 18 prosent av barna at foreldrene er svært eller ganske interessert i spill barna har spilt, mens 71 prosent av barna mener at foreldrene er svært eller ganske interessert i øvrige fritidsaktiviteter.
– Dataspill er uten tvil en viktig fritidsaktivitet for mange barn. Vi mener derfor det er viktig at dataspill anerkjennes på linje med andre aktiviteter og hobbyer barna driver med, sier Meek.
Medietilsynet jobber med å forebygge spilleproblemer
Gjennom Handlingsplanen mot spilleproblemer jobber Medietilsynet aktivt med å forebygge problemskapende bruk av dataspill. Det har blant annet har resultert i kampanjen Snakk om spill.
– Dataspill er positivt og meningsfullt for mange barn, men vi vet at dataspill kan være en kime til konflikt i familier. Mange foreldre er bekymret for tidsbruk og hvilke spill barna kan spille. På nettsiden snakkomspill.no gir vi og Lotteritilsynet råd og veiledning til foreldre om konflikthåndtering rundt dataspill, når varsellampene bør lyse og hvor de kan få hjelp ved behov. Vi er opptatt av at foreldre engasjerer seg, er nysgjerrige og bryr seg om barnas spilling, lenge før det eventuelt blir en konflikt, sier Meek.
Tiltak i den nye dataspillstrategien
Den nye dataspillstrategien inneholder en rekke oppfølgingspunkter regjeringen vil jobbe videre med i strategiperioden 2020-2022 for å løfte dataspill som selvstendig kulturuttrykk, kunstform, næring og fritidsaktivitet.
Dataspillstrategien skal hjelpe til med å gi:
• Et variert tilbud av norske dataspill av høy kvalitet
• En profesjonell og mangfoldig dataspillbransje
• Gjennomslagskraft for norske dataspill
• En inkluderende og tilgjengelig dataspillkultur
Medietilsynets råd til foreldre om barn og dataspill
– Kunnskap: Skaff deg selv kunnskap om dataspill
– Dialog: Start tidlig med å snakke med barna dine om dataspill. Vis engasjement, lytt og lær!
– Regler: Bli enige om hvilke spill og hvor mye tid barna kan bruke, og regler for eventuell pengebruk på spill
– Spill selv: Spill med barna, vær aktiv og nysgjerrig
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet understreker forbud5.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet minner om forbudet mot å offentliggjøre valgresultat og valgdagsmålinger før klokken 21 på valgdagen mandag.
Nær 24 millionar til innovasjonsprosjekter1.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele 23,7 millionar kroner i innovasjonsstøtte i 2025, og opnar nå for søknader.
Fem millionar kroner til forsking på medier og dataspill28.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet opnar no for søknader om midlar til medierelaterte forskingsprosjekt.
Meta og TikTok stoppet Medietilsynets informasjonskampanje om valget22.8.2025 13:11:50 CEST | Pressemelding
Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker – begge deler i forbindelse med en større annonsekampanje om kildebevissthet og desinformasjon i forkant av stortingsvalget.
Fleire typar medium kan søke om innovasjonstilskott12.8.2025 15:50:33 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementet har vedtatt endringar i forskrifta for innovasjons- og utviklingstilskott til nyheits- og aktualitetsmedium. Endringane opnar for at fleire typar medium kan søke støtte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom