Regjeringen klar for byvekstavtale for Osloområdet
– Arbeidet på E18 Lysaker–Ramstadsletta er nå i gang, og med løsningen for dette prosjekter kom også Fornebubanen tilbake på skinner. Disse prosjektene henger som kjent sammen. Dette er svært gode nyheter for alle som er opptatt av goder løsninger for kollektivtransport, sykkel og gange. Staten vil bidra med 8,1 milliarder kroner innenfor 50/50-ordningen til Fornebubanen, og det er nå på tide å inngå byvekstavtalen som ble fremforhandlet i fjor sommer, sier Hareide.
Byvekstavtalen erstatter gjeldende bymiljøavtale og byutviklingsavtale.
– Det gjør at vi får en bedre samordning av transport- og arealpolitikken i hovedstadsområdet, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup.
Når det gjelder en tilleggsavtale for Osloområdet som følge av bompengeavtalen fra 2019, ligger dette noe lengre fram i tid, påpeker Hareide:
– Vi henvendte oss til lokale myndigheter i november i fjor om økt tilskudd som følge av bompengeavtalen. Vi venter på en tilbakemelding på dette brevet. Når tilbakemeldingen kommer om at lokale myndigheter er interessert i en tilleggsavtale, vil vi be Statens vegvesen om å starte forhandlinger om en slik avtale, sier samferdselsministeren.
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom