Regjeringen foreslår forbedret strømstøtteordning for idretten

Regjeringen foreslår flere endringer i strømstøtteordningen både for husholdninger, landbruket, idretten og øvrig frivillighet som skal bidra til å gjøre ordningen mer forutsigbar og treffsikker. Det foreslås at utbetalingen av strømstøtte skal basere seg på strømprisen time for time, at støttegraden økes til 90 prosent over 70 øre hele året og at ordningen forlenges ut hele 2024.

– Tiltakene vi presenterer i dag skal gi folk trygghet om at fellesskapet kommer til å fortsette å stille opp i en tid med energikrise og høye strømpriser. Å beregne strømstøtten for hver time, gjør at du får strømstøtte for det strømmen faktisk koster den timen du bruker den, sier statsminister Jonas Gahr Støre på regjeringens hjemmesider.

– Vi er glade for at regjeringen nå vil forbedre strømstøtteordningen for idretten og frivilligheten ytterligere og at utbetalingen av strømstøtte baseres på det faktiske forbruket time for time og at det gis 90 prosent kompensasjon for alt strømforbruk over 70 øre kWt gjennom hele året. Vi håper virkelig at dette er mulig å få gjennomført raskere enn fra september, sier Idrettspresident Berit Kjøll og legger til:

– Selv om regjeringen til nå har lagt opp til en strømstøtteordning som skulle være like god for idretten som for husholdningene, har ikke dette vært tilfelle i praksis. Idretten bruker mest strøm når denne normalt er dyrest – det vil si om ettermiddagen og om kvelden. Den foreslåtte endringen i strømstøtten vil gi idretten mer i strømstøtte enn tidligere. Det er både viktig og nødvendig i dagens situasjon hvor klubbøkonomien er presset. Ikke minst gir den foreslåtte ordningen en betydelig større grad av forutsigbarhet for idrettslagene i tiden som kommer.

Idrettspresidenten understreker at det fortsatt foreligger en skjevhet i beregningen av merverdiavgift som også bør kompenseres for at frivilligheten skal få en like god ordning som for husholdningene.

– NIF sendte frem et brev til Kulturdepartementet 13. februar med et forslag til hvordan dette kan løses og vi imøteser en videre dialog med Kulturdepartementet om dette, avslutter Kjøll.

Regjeringen skriver på sine nettsider at dette er en stor omlegging som må sendes på høring. Det vil ta tid for nettselskapene som administrerer ordningen å legge om sine systemer til å håndtere eventuelle endringer. Omleggingen vil derfor trolig først kunne gjelde fra 1. september.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges idrettsforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.