Regjeringen foreslår endring i koronakompensasjon for mediene

I den opprinnelige forskriften framgår det at mediene som får støtte, får en avkortning i kompensasjonen dersom driftsresultatet for perioden 15. mars til 30. juni 2020 overstiger gjennomsnittet av driftsresultatet en måned i 2019. Endringen som nå foreslås gjør at medieaktørene kan sammenligne de samme månedene i 2019 og 2020, og dermed unngå negative utslag av sesongvariasjoner i driftsresultatet.
Endring gjør at flere kan få økt støtte
– Forhold som sesongvariasjoner i annonseinntekter og feriepengeutbetaling gjør at mange medievirksomheter hadde et høyt driftsresultat i juni 2020 sammenlignet med en gjennomsnittsmåned i 2019. Dermed ble det beregnede fallet i driftsresultat lavere enn det faktisk er, noe som igjen kan føre til at noen medier ikke får kompensasjon eller får en uforholdsmessig stor avkortning. Dette rettes nå opp gjennom den foreslåtte forskriftsendringen, sier Velsand.
Regjeringen foreslår å endre forskriften slik at det i beregningen enten kan brukes opprinnelig beregningsmetode, eller metoden med samme periode for begge år. Dermed kommer ingen medier dårligere ut etter den foreslåtte endringen.
Kompensasjonsordningen har høyeste prioritet i Medietilsynet
– Problemet med beregningsmetoden ble ikke oppdaget da forskriften ble utarbeidet, og heller ikke påpekt i høringsrunden. Vi ble klar over utfordringen da søknadene kom inn, og er glad for at det nå legges opp til en forskriftsendring som gjør at mediene unngår en utilsiktet avkortning i koronakompensasjonen, sier Velsand.
Forslaget til forskriftsendring sendes nå på høring. Dersom endringen blir vedtatt, må medier som ønsker å bruke den nye beregningsmetoden sende inn nødvendige opplysninger til Medietilsynet.
Aktører som ikke søkte i forrige runde, får også mulighet til å søke støtte.
– Medietilsynet setter inn alle tilgjengelige ressurser for å håndtere søknader raskt, slik at kompensasjonen kan utbetales snarest mulig etter at ny forskrift er vedtatt og nødvendige opplysninger sendt til oss, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet støtter økt aldersgrense og alderskontroll i sosiale medier7.7.2025 10:02:42 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens lovforslag om å øke aldersgrensen for sosiale medier til 15 år og å innføre en reell alderskontroll i disse tjenestene. – Vi vet at mange barn og unge eksponeres for skadelig påvirkning i sosiale medier, og derfor trengs det risikoreduserende tiltak, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
19 nominasjoner til Ibelin-prisen7.7.2025 07:50:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å nominere kandidater til den første Ibelin-prisen – årets rollemodell innen gaming – er gått ut. 19 unge forbilder er nominert, og nå starter juryen sitt arbeid mot prisutdelingen i høst.
Medietilsynet får nytt tilsyns-ansvar når lov om digitale tjenester innføres i Norge2.7.2025 16:30:32 CEST | Pressemelding
Medietilsynet får ansvar for flere viktige tilsynsområder gjennom den nye loven om digitale tjenester, som regjeringen nå har sendt på høring. – At EUs forordning om digitale tjenester (DSA) nå blir innført i Norge, er et viktig skritt mot et tryggere internett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Rekord-låge annonseinntekter for norske aviser i fjor27.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Annonseinntektene til norske aviser var på eit historisk lågt nivå i 2024, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Sett under eitt blei fjoråret nok eit svakt driftsøkonomisk år for avisene, sjølv om lønnsemda var noko betre enn året før.
TV 2 oppfylte alle krav som kommersiell allmennkringkastar i 202426.6.2025 06:50:01 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i 2024 i tråd med krava, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. Dette er det første året med den nye femårige avtalen mellom TV 2 og staten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom