Regjerende verdensmester på 70.3, Gustav Iden med ny verdensmestertittel i triatlon

Gustav Iden fra Bergen ble verdensmester i Ironman 70.3 i St. George, Utah i dag. Han kopierte altså seieren fra Ironman 70.3 VM i Nice i 2019. Mange nevnte Kristian Blummenfelt som favoritt, med en stor mulighet for nordisk pall. Blummenfelt punkterte på syklingen og mistet for mye tid til å være med i seierskampen.

Gustav Iden vinner nok en VM-tittel. Foto: Mikal Iden

Blummenfelt lå tidlig veldig godt an, i en tetgruppe på svømmingen. Han var nummer to ut på sykkel, rett bak Ben Kanute fra USA. Iden kom inn i en gruppe et drøyt minutt bak, men hadde allerede tatt igjen teten etter 2 mil på sykkelen. Etter fem mil brukte Iden sin styrke i oppoverbakken til å gå inn i tet, og ved 7 mil hadde han åpnet opp en god ledelse til danske Magnus Ditlev og tyske Frederic Funk. Resten av feltet tapte tre minutter eller mer innen de kom seg over i løpeskoene.

Med en solid løping kunne Iden kose seg de siste kilometerne og gå over målstreken. Iden vant med tiden 03:37:13 Sam Long fra USA og Daniel Bækkegard fra Danmark kom opp bakfra på løpingen til å ta henholdsvis andre og tredjeplass, 03:55 og 05:11 bak.

Britiske Lucy Charles-Barclay har full kontroll på seieren i kvinnenes proklasse.

Ironman 70.3 består av 1,9 km svøm, 90 km sykling og avsluttes med et halvmaraton på løp.

Gustav Iden vinner nok en VM-tittel. Foto: Mikal Iden