Refleksen kan gi deg falsk trygghet

Mange av oss går trolig rundt med reflekser som ikke virker. – Man tenker at refleks er refleks. Det er en falsk trygghet, sier UP-sjef Steven Hasseldal. 15. oktober er refleksens dag.

Bli en synligere fotgjenger ved å bruke en refleks som virker. Illustrasjonsfoto: Istock

For at norske forbrukere skal være sikre på at refleksene de kjøper beskytter dem, er det utformet minimumskrav til reflekser.

– Det jukses over en lav sko når det kommer til merking av reflekser som trygge. Årsaken er at kunnskapsløse innkjøpere kjøper reflekser fra useriøse produsenter i utlandet. Det å bruke en ustandardisert refleks er som å kaste terning, du sjanser med din egen sikkerhet, sier Stig A. Schibbye, eier av Reflexconsult. Konsulentfirmaet er eksperter på refleks i alle fasonger.

Falsk trygghet

Schibbye får støtte av Steven Hasseldal, sjef i Utrykningspolitiet.

– For bilister er det livsviktig å oppdage fotgjengere så tidlig som mulig slik at man rekker å svinge unna eller redusere farten. Funksjonen med refleks er at de skal ha egenskaper som gjør dem trygge. Jeg tror ikke folk flest tenker over dette, man tenker at refleks er refleks. Det er en falsk trygghet og det er viktig at man sjekker at refleksen er trygg, påpeker Hasseldal.

I 2019 ble seks fotgjengere påkjørt og drept i mørket. Fem av dem var lite synlige i trafikkbildet, ifølge tall fra UP.

Se etter dette merket

Standard Norge deltar i utarbeidelsen av spesifikke standarder for trygge reflekser. Hvis en refleks er merket med CE skal den i teorien være trygg å bruke. Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge, sier at CE-merkede reflekser er de sikre refleksene.

– Hvis refleksen er CE-merket skal den være testet for ulike typer vær og temperatur. Refleksen skal også være testet fra ulike avstander, og den skal tåle å bli vasket. Refleksen følger også kravene fra EU når den har dette merket, sier Mehus.

CE-merket skal følges av et tall som viser hvilke standarder de oppfyller, for refleksprodukter er det EN 13356 eller EN 1150.

Ifølge Schibbye er det mange aktører som forsøker å lure forbrukerne ved å trykke CE-merket på reflekser som ikke følger standardene.

– For å være på den sikre siden bør du alltid se etter et skriv eller en bruksanvisning som følger med refleksen du har kjøpt, sier Schibbye.

Les mer om CE-merking

Slik sjekker du om refleksen din virker

Siden reflekser blir slitt og får redusert effekt etter bruk, er det også lurt å regelmessig sjekke om refleksen virker.

Dette kan du enkelt gjøre selv:

Heng opp en ny og flere gamle reflekser ved siden av hverandre i øyehøyde og skru av lyset. Ta en lommelykt på nesetippen og lys på refleksene. Dette simulerer opplevelsen en bilfører har. Hvis lyset reflekteres, fungerer refleksen. Reflekteres lyset dårligere på den gamle enn på den nye refleksen, kan du kaste den.

Fakta:

• Uten refleks er du synlig først på 25-30 meters hold, med refleks er du synlig på 140 meters hold når bilen bruker nærlys. Med fjernlys kan bilføreren se deg på 400 meters avstand.

• Risikoen for å bli påkjørt i mørket reduseres med 85 prosent.

• I tettbygd strøk har en bilist som kjører med nærlys i 50 km/t 2 sekunder på å oppdage deg og reagere dersom du ikke bruker refleks. Med refleks har bilisten 10 sekunder til rådighet.

(Kilde: Trygg Trafikk)

Marit Sæter, direktør kommunikasjon i Standard Norge
970 27 956, msa@standard.no

Stig A. Schibbye, eier av Reflexconsult

Cathrine Hill-Jensen, kommunikasjonsrådgiver i Utrykningspolitiet
918 09 647, cathrine.hill-jensen@politiet.no

Sjekk refleksene dine før du går ut i høstmørket. På dette bildet er det en refleks og en "refleks". Foto: Reflexconsult
Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.
Stig A. Schibbye, eier av Reflexconsult.
UP-sjef Steven Hasseldal.

Sporbarheten til sjømatprodukter - Merking av fiskekasser2.10.2020 10:55:21 CESTPressemelding

Sentrale aktører i sjømatnæringen har kommet fram til at logistikk- og driftskostnader i dag utgjør opptil 15 % av salgsverdien for sjømat. Bruk av standardiserte merkings- og sporbarhetsordninger kan redusere driftskostnadene og tiden og ressursene som kreves for å oppfylle juridiske forpliktelser, redusere driftskostnadene og samtidig møte økende krav fra kunder og forbrukere, inkludert krav til bærekraft.