Reduserer usikkerheten ved dårlige grunnforhold

Risiko og manglende kunnskap rundt grunnforhold er en gjenganger i prosjekter, og kan være en medvirkende årsak til at store bygge- og anleggsprosjekter får økonomiske overskridelser når det viser seg at grunnforholdene ikke var helt som forutsatt. Ny teknologi bidrar nå til at det blir enklere å redusere og kommunisere denne usikkerheten.

Modellen visualiserer både informasjon om  grunnforhold og valgt fundamentering og kan oppdateres  kontinuerlig
Modellen visualiserer både informasjon om grunnforhold og valgt fundamentering og kan oppdateres kontinuerlig

NGI og Geovita har nå sammen definert en ny arbeidsflyt for 3D-modellering av grunnforhold og geokonstruksjoner gjennom alle faser av bygge- og infrastrukturprosjekter, fra tidligfase, prosjektering, utførelse og ferdigstillelse.

Den nyutviklede modelleringen kan redusere kostnader i prosjektene fordi man på et tidlig stadium kan kommunisere rundt premissene for hva som må gjøres i bakken med hensyn til grunnarbeider og valg av fundamentering.

Byggeindustrien har en stor artikkel om dette tema. Se artikkelen her