Redningsselskapet reddet liv i påsken

Til tross for Korona, har Redningsselskapet hatt en aktiv påske. Til sammen har de løst 159 oppdrag som er en liten økning fra fjorårets påske. Mest dramatisk var hendelsen der mannskapet på redningsskøyta «Gideon» var med å redde livet til to fiskere utenfor Kvaløya i Troms.
Neeve A. Donohue (Bestmann)
Josh Bayes (Matros)
Lars E. Huurnink (Matros)
Heltene på redningsskøyta "Gideon" I Tromsø som var med å redde to liv i påsken. Fra venstre: Robin K. Johansen (Båtfører) Neeve A. Donohue (Bestmann) Josh Bayes (Matros) Lars E. Huurnink (Matros)

Korte fakta om påsken:
Var med å redde to liv (To fiskere i Troms)
Flere oppdrag i år enn i fjor (155 i fjor – 159 i år)
Halvering av antallet alvorlige hendelser (Fra 40 i fjor til 20 i år)

Det har vært stor variasjon i typen oppdrag. Alt fra motorstopp og påfølgende slep til land i Oslofjorden, frakting av drikkevann til tørste folk utenfor Harstad, berget strandet familie på holme utenfor Bergen, kajakkvelt med nedkjølt person i Hvalerskjærgården, og til en særdeles dramatisk redningsaksjon utenfor Kvaløya i Troms. Der rykket mannskapet på Redningsskøyta «Gideon» ut på en mayday og ble delaktig i å redde livet til to fiskere som måtte hoppe i vannet da sjarken deres sank under bena på dem.

–Mannskapet på fiskebåten «Skjongholm» deltok også i redningsarbeidet, og uten fantastisk og modig innsats fra fisker Kyrre Nilsen om bord på fiskebåten «Skjongholm», kunne dette endt mye verre, mener båtfører Robin K. Johansen på RS «Gideon».

Han roser Nilsen for at han klarte å holde de to fra den havarerte fiskebåten flytende med hodet over vann til redningsskøyta kom. Det stod om minutter.

–Stor ære til våre frivillige i RSRK Tromsø og mannskapet på fiskebåten «Skjongholm» for fantastisk livreddende innsats. Denne påska leverte vi på visjonen vår som er at «Ingen skal drukne», sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.

Økning i antallet oppdrag

På tross av at påsken kom en uke tidligere enn i fjor, har Redningsselskapet notert en ørliten økning i oppdragsmengden sammenlignet med fjoråret. Da gjennomførte de 155 oppdrag mot totalt 159 i år. Tallene er hentet fra palmesøndag til tirsdag morgen etter påske. Noe av dette gjelder også utkjøring av los til større skip.

Variasjoner i været

Været har vært usedvanlig forskjellig i de forskjellige landsdelene denne påsken. Det har blåst opp til orkan med kraftige snøbyger i nord, mens på Sør- og Østlandet har det vært tilløp til forsommertilstander med sol og mange varmegrader på de beste dagene.

–Været har nok gjort sitt til at noen fiskere har valgt å bli liggende i land. Men vinterfisket etter skreien har i år pågått gjennom hele påskeuken, noe som har ført til at vi har hatt mange oppdrag inn mot fiskeflåten. Hendelsen med de to fiskerne i Troms er et godt eksempel på at både dårlig vær og fiske har gjort det hektisk for oss, sier informasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Færre alvorlige hendelser

Tallene for de alvorligste hendelsene er halvert sammenlignet med fjoråret. Fra 40 til 20 alvorlige søk- og redningsoppdrag. Noe som kan bety at flere på sjøen har tatt mer hensyn til krisen landet har stått i de siste fire ukene.

–Vi merket godt at fritidsbåtfolket tok det litt roligere denne påsken sammenlignet med i fjor.  Selv om justis- og beredskapsminister Monica Mæland hadde gitt båtfolket beskjed om at de kunne bruke båten, var det likevel mange som valgte å ligge i havn eller bruke påska til ekstra vedlikehold og båtpuss. Gode forberedelser til en flott båtsommer i Norge blir enda viktigere i år, sier Frode Pedersen.

Video av familie som blir reddet fra skjæret:

Neeve A. Donohue (Bestmann)
Josh Bayes (Matros)
Lars E. Huurnink (Matros)
Fiskerne som ble reddet utenfor Kvaløya ble bragt inn til ventende ambulanser på land for videre behandling på sykehus.
De var glade familien på fem , og med to hunder, da de ble plukket opp fra en holme i påsken.
I påsken måtte de frivillige i sjøredningskorpset i Harstad kjøre vann til folk på øyene i distriktet.
Generalsekretær Rikke Lind roser sine mannskaper for innsatsen i påsken.