Redd det kan smelle på planovergangene i sommer
3 av 4 nordmenn skal på ferie i eget land i sommer. Mange skal debutere med bobil og campingvogn – og det på ukjente veier. Med lengre kjøretøy øker også tiden det tar å krysse planovergangene.
– Du må sørge for god sikt. I tillegg trenger du mer klaring til bilen foran. Du må komme deg helt over sporområdet når det er klart, ikke bli stående i kø midt på skinnegangen når bommene går ned eller toget kommer, sier Pål Buset, som jobber med holdningsskapende arbeid i Bane NOR.
Tung last til lands og vanns
Buset frykter at det kan smelle på planovergangene i sommer. Mens fastboende kjenner farene, er det mange som ikke tenker over hvilken fare persontog, godstog og arbeidstog kan utgjøre for ferierende på hjul.
– Toget kan verken bråbremse eller svinge unna. Det kommer fort og noen tog er nesten lydløse. Du må være våken og oppmerksom når du skal krysse en planovergang, sier Buset
Ifølge båtbransjen er det også mange som har tenkt seg til sjøs i sommer. Det betyr at flere godt lastede hengere skal fraktes på kryss og tvers av landet, til kysten eller innlandsvann. Også disse sjåførene må være ekstra varsomme ved planovergangene, og huske at de både kjører lange og tunge slep.
1600 trafikkerte overganger
Bane NOR har som mål å ha Europas sikreste jernbane. Det har imidlertid vært en økning i alvorlige hendelser ved planovergangene i Norge. Flere tar unødvendige sjanser, og flere kjøretøy havner mellom bommene.
– Vi finner ikke én forklaring på det, men trenden gjør oss bekymret. Derfor ber vi folk være litt ekstra oppmerksomme, og særlig hvis de kjører lengre og tyngre doninger, sier Buset.
I Norge er det over 1600 planoverganger på jernbanestrekninger som har togtrafikk. Alle planoverganger på offentlig vei er sikret med lyd, lys og bommer. På private småveier finnes det derimot planoverganger uten bom eller andre signaler.
Slik krysser du jernbanen på en trygg måte:
- Se deg alltid godt for til begge sider og kjør raskt over planovergangene.
- Stopp, se og lytt før du krysser planoverganger som ikke har bommer og signal.
- Vær oppmerksom på lyd og lys ved anleggene som har dette, og stopp på signal.
- Bli stående i god avstand til planovergangen når bommen er på vei ned. Ta ingen sjanser!
- Havner du mellom bommene, kjør ned bommen! Bommene er laget for å kjøres ned og gir etter. Men er det saktegående trafikk og ikke klar bane på andre siden av skinnegangen, er det bare én ting å gjøre: Få med deg eventuelle andre passasjerer og kom deg ut av bilen!
- Les også: Bommen går ned for deg
Nøkkelord
Kontakter
Døgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Pål Buset
Tel:97540607pal.buset@banenor.noBilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Tonje Wikstrøm Frislid og Gunhild Hernes Synnestvedt blir nye konserndirektører i Bane NOR28.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Etter flere måneders rekruttering er Bane NORs konsernledelse endelig komplett. Wikstrøm Frislid blir konserndirektør for Trafikk og Hernes Synnestvedt for Etterlevelse og sikkerhet.
Ferske tall: Togpassasjerene er godt fornøyde med reiseinformasjon fra Bane NOR27.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det siste kvartalet har vi sett en økning i reisende som er tilfredse med informasjon de får når trafikken går som normalt og ved planlagte avvik på jernbanen. Kundene mener informasjonen er enkel å forstå, og at det er lett å finne alternativ reisevei.
Vibeke Røise Warholm blir ny konserndirektør for Strategi og bærekraft i Bane NOR17.6.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding
Warholm kommer fra stillingen som direktør for styring og utvikling i Husbanken. Hun tiltrer stillingen i september.
Økende behov for vedlikehold av jernbanen17.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
På ett år har jernbanens behov for langsiktig vedlikehold økt med 11 milliarder kroner. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse de neste 12 årene.
Det går alltid et tog – men når går det?12.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nå kan alle som ønsker det sette opp sin egen informasjonsskjerm som viser togtidene i sanntid for en stasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom