Redd det kan smelle på planovergangene i sommer
3 av 4 nordmenn skal på ferie i eget land i sommer. Mange skal debutere med bobil og campingvogn – og det på ukjente veier. Med lengre kjøretøy øker også tiden det tar å krysse planovergangene.
– Du må sørge for god sikt. I tillegg trenger du mer klaring til bilen foran. Du må komme deg helt over sporområdet når det er klart, ikke bli stående i kø midt på skinnegangen når bommene går ned eller toget kommer, sier Pål Buset, som jobber med holdningsskapende arbeid i Bane NOR.
Tung last til lands og vanns
Buset frykter at det kan smelle på planovergangene i sommer. Mens fastboende kjenner farene, er det mange som ikke tenker over hvilken fare persontog, godstog og arbeidstog kan utgjøre for ferierende på hjul.
– Toget kan verken bråbremse eller svinge unna. Det kommer fort og noen tog er nesten lydløse. Du må være våken og oppmerksom når du skal krysse en planovergang, sier Buset
Ifølge båtbransjen er det også mange som har tenkt seg til sjøs i sommer. Det betyr at flere godt lastede hengere skal fraktes på kryss og tvers av landet, til kysten eller innlandsvann. Også disse sjåførene må være ekstra varsomme ved planovergangene, og huske at de både kjører lange og tunge slep.
1600 trafikkerte overganger
Bane NOR har som mål å ha Europas sikreste jernbane. Det har imidlertid vært en økning i alvorlige hendelser ved planovergangene i Norge. Flere tar unødvendige sjanser, og flere kjøretøy havner mellom bommene.
– Vi finner ikke én forklaring på det, men trenden gjør oss bekymret. Derfor ber vi folk være litt ekstra oppmerksomme, og særlig hvis de kjører lengre og tyngre doninger, sier Buset.
I Norge er det over 1600 planoverganger på jernbanestrekninger som har togtrafikk. Alle planoverganger på offentlig vei er sikret med lyd, lys og bommer. På private småveier finnes det derimot planoverganger uten bom eller andre signaler.
Slik krysser du jernbanen på en trygg måte:
- Se deg alltid godt for til begge sider og kjør raskt over planovergangene.
- Stopp, se og lytt før du krysser planoverganger som ikke har bommer og signal.
- Vær oppmerksom på lyd og lys ved anleggene som har dette, og stopp på signal.
- Bli stående i god avstand til planovergangen når bommen er på vei ned. Ta ingen sjanser!
- Havner du mellom bommene, kjør ned bommen! Bommene er laget for å kjøres ned og gir etter. Men er det saktegående trafikk og ikke klar bane på andre siden av skinnegangen, er det bare én ting å gjøre: Få med deg eventuelle andre passasjerer og kom deg ut av bilen!
- Les også: Bommen går ned for deg
Nøkkelord
Kontakter
Døgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Pål Buset
Tel:97540607pal.buset@banenor.noBilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom