Rana Gruber AS

Rana Gruber med historisk resultat – investerer for fremtiden

Et konkurransedyktig kostnadsnivå og et sterkt marked gjør at Rana Gruber i 2020 leverer et rekordoverskudd. Nå er målet å bli verdens første CO2-frie jernmalmprodusent innen 2025.
Styret har satt ambisiøse klimamål hvor Rana Gruber skal bli karbonfritt innen 2025. Pressefoto

- Jeg er imponert over hvordan hele organisasjonen har tilpasset seg nye måter å jobbe på siden nedstengningen i mars i fjor. Vi klarte å opprettholde produksjonen samtidig som vi iverksatte strenge smitteverntiltak, og jeg er stolt over å kunne konkludere med tidenes beste resultat etter etkrevende år, sier administrerende direktør i Rana Gruber, Gunnar Moe.

Rana Gruber omsatte i 2020 for 1,32 milliarder kroner med et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 677 millioner kroner, mot 1,1 milliarder kroner og et EBITDA-resultat på 422 millioner kroner i 2019. Resultatet før skatt endte i 2020 på354 millioner kroner.

– Under pandemien, ikke minst da alt var mest usikkert i mars og april, var det viktig for oss å holde styr på driftskostnadene. Ved å produsere så mye jernmalm som mulig til den lavest mulige kostnaden, ville vi være forberedt på enhver fremtidig motvind, sier Moe.

Sterkt marked

Prisen på jernmalm som gruveselskapet på Mo i Rana leverer har doblet seg ved inngangen til 2021 til rundt 170 dollar per tonn sammenliknet med inngangen til 2020.

- Etterspørsel etter jernmalm og stål har gått markant opp, hovedsakelig takket være Kinas raske innhenting etter Covid-19 og støttepakker i Europa og USA som blant annet skal gå til infrastrukturprosjekter. Markedet forventes å være sterkt fremover, noe som betyr at vi kan dra nytte av vår solide, internasjonale markedsposisjon innen produksjon og foredling av jernmalm, sier Moe.

Selskapet inngikk i april en femårig samarbeidsavtale med Cargill, som på det tidspunktet hadde en verdi på anslagsvis fem milliarder kroner. Avtalen sikrer avsetning på all produksjon av Rana Grubers hovedprodukt i perioden.

Skal bli karbonfri i 2025

Mot slutten av fjoråret åpnet selskapet et nytt nivå i underjordsgruven, som har vært en investering på 200 millioner kroner de siste par årene.

Styret har også satt ambisiøse klimamål hvor Rana Gruber skal bli karbonfritt innen 2025, blant annet gjennom en elektrifisering av hele maskinparken.

- Vi har det laveste CO2-avtrykket i hele bransjen, og jobber nå med å bli helt karbonfrie. Store investeringer de siste årene gir oss en klar fordel i et stort internasjonalt marked, og vi er først i køen når det stilles strenge krav til bærekraft og kvalitet, sier Moe.

Gunnar Moe, adm. direktør/CEO
gunnar.moe@ranagruber.no

Bilder

Gunnar Moe, adm. direktør i Rana Gruber.

Om Rana Gruber AS

Rana Gruber AS
Mjølanveien 29
8622 Mo i Rana

+47 75 13 73 00http://www.ranagruber.no/
  • Rana Gruber AS ble etablert i 1964, men jernmalmforekomstene i Dunderlandsdalen har vært kjent siden 1799.
  • Selskapet er en av Norges største aktører innen gruvedrift og utvinning av jernmalm, og et av nøkkelselskapene i Nordland. Produktene som tilbys markedet, er basert på selskapets egne naturlige råstoffer, som blir foredlet, tilpasset og eksportert til kunder over hele verden.
  • I april 2020 inngikk Rana Gruber en samarbeidsavtale med Cargill, som over fem år har en verdi på rundt 5 milliarder NOK. Avtalen sikrer avsetning på all produksjon av Rana Grubers hovedprodukt i perioden.
  • Selskapet har 276 ansatte og produserte 1,6 millioner tonn konsentrat (hematitt og magnetitt) og ulike spesialprodukter i 2020.

Følg pressemeldinger fra Rana Gruber AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rana Gruber AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Rana Gruber AS