Rana Gruber AS

Rana Gruber utvider samarbeidet med Cargill til 2030 – skal bidra til å kutte karbonutslippene i global stålindustri

Rana Gruber - Norges eneste utvinner av jernmalm – utvider i dag avtalen med den globale industrigiganten Cargill med fem nye år, fra 2025 til 2030. Avtalen innebærer at Cargill forplikter seg til å kjøpe og markedsføre hele Rana Grubers produksjon av hematitt de neste ni årene.

Mo i Rana, 10. juni 2021. Rana Gruber og Cargills globale metalldivisjon annonserer i dag at selskapene har signert en bindende avtale om å utvide den eksisterende kontrakten mellom selskapene med fem år fra 2025 til 2030. Det er en eksklusiv avtale hvor Cargill forplikter seg til å kjøpe og markedsføre hele Rana Grubers produksjon av hematitt, rundt 1,7 millioner tonn jernmalmkonsentrat i året.

- Avtalen beviser vår sterke forpliktelse til å tenke og jobbe langsiktig med produksjonen av jernmalm. Utvidelsen helt til 2030 underbygger den høye kvaliteten i produktene våre, gir oss forutsigbarhet i mange år og representerer en forlengelse av det verdifulle samarbeidet med Cargill, sier Gunnar Moe, CEO i Rana Gruber.

Rana Grubers totale produksjonskapasitet er årlig på 1,8 millioner tonn jernmalmkonsentrat, hvor hematitt-konsentrat er selskapets viktigste produkt som utgjør mer enn 90 prosent av produksjonen. Forlengelsen muliggjør at de to selskapene sammen kan hjelpe kunder i den globale stålindustrien med å redusere sine karbonutslipp ved å tilby jernmalm av høyere kvalitet og med høyere jerninnhold, og med CO2-fri produksjon i Mo i Rana fra 2025

Høyere jerninnhold
Gjennom partnerskapet bistår Cargills metalldivisjon med ikke kun teknisk markedsføring og kostnadseffektiv risikostyring, men trekker i tillegg på selskapets globale nettverk, lokale tilstedeværelse og unike bransjeinnsikt i den globale stålindustrien. Dette gjør at Rana Gruber kan fokusere på kjernevirksomheten; fortsatt effektiv utvinningen av jernmalm kombinert med at jerninnholdet løftes fra 62 til 65 prosent i produksjonen.

- Cargill er en avgjørende partner for at vi kan realisere det viktige initiativet om å kunne tilby jernmalm med høyere jerninnhold, fra dagens 62 til 65 prosent, sier Moe i Rana Gruber.

Rana Grubers hematittkonsentrat er et jernmalmprodukt av høy kvalitet og med høyt jerninnhold, som gjør at stålverkene kan kutte sine CO2-utslipp kraftig per tonn stål produsert.

Kutter alle CO2-utslipp
Rana Gruber har i dag bransjens laveste utslipp og CO2-utslippene fra produksjonen ligger 40 prosent under gjennomsnittet av jernmalmprodusenter globalt. Innen 2025 skal Rana Gruber fjerne alle CO2-utslipp gjennom elektrifisering av maskin- og transportaktivitetene.

- Vi er svært tilfredse med å utvide dette viktige partnerskapet med Rana Gruber, sier Lee Kirk, Managing Director i Cargill Metals og fortsetter:

- Samtidig med at hele stålindustrien nå jobber med å bli grønnere, er både Rana Gruber og Cargill Metals forpliktet til å tilby løsninger for å hjelpe industrien med å navigere arbeidet med avkarboniseringen. Partnerskapet muliggjør at begge selskapene kan fokusere på sine respektive styrker og i fellesskap leverer høykvalitets jernmalm-produkter som skaper en grønnere stålindustri.

Om Rana Gruber AS

Rana Gruber AS
Mjølanveien 29
8622 Mo i Rana

+47 75 13 73 00http://www.ranagruber.no/

Om Rana Gruber:

Rana Gruber AS er en norsk utvinner av jernmalm etablert i 1964, med aktiviteter og drift basert på mer enn 200 års erfaring fra utvinning av jernmalm.

Selskapet utvinner jernmalm og jernmalmkonsentrater til bruk i flere, ulike industrier. Produktene er basert på selskapets egne jernmalmforekomster rundt Mo i Rana, som er oppgradert og tilpasset for bruk og eksportert til kunder over hele verden.

Rana Gruber har 276 ansatte og en produksjonskapasitet på 1,8 millioner tonn med jernmalmkonsentrat (hematitt og magnetitt) og spesialprodukter. Hovedkontoret er lokalisert i Mo i Rana i Norge.

Les mer her: https://ranagruber.no/

Om Cargill:

Cargills 155 000 ansatte på tvers av 70 land arbeider samvittighetsfullt for å realisere selskapets mål om å sikre næring til verden på en trygg, ansvarlig og bærekraftig måte. Hver dag kobler Cargill bonden med markeder, kunder og ingredienser, og mennesker og dyr med mat de trenger for å vokse. Cargill kombinerer 155 år med erfaring med ny teknologi og innsikt for å være en troverdig partner for kunder innen mat, landbruk, finans og industri i mer enn 125 land. Side ved side bygger selskapet en sterkere, bærekraftig fremtid for landbruk. Cargills Metall-divisjon har hovedkontor i Singapore og tilbyr verdiøkende tjenester og løsninger langs hele den globale verdikjeden for stålproduksjon.

Følg pressemeldinger fra Rana Gruber AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rana Gruber AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Rana Gruber AS