Rambøll slår seg sammen med arkitektfirma Henning Larsen

Det verdenskjente arkitektfirmaet blir en del av Rambøll Gruppen. Den felles visjonen er å skape bærekraftige byer og bygninger som bidrar til å løse de store globale utfordringene.

Slår seg sammen: (f.v) Søren Holm Johansen, Group Executive Director i Rambøll, Jens-Peter Saul, CEO i Rambøll, Mette Kynne Frandsen, CEO og Partner i Henning Larsen, Louis Becker, Partner og Design Principal i Henning Larsen.

Henning Larsen fortsetter under eget navn og skal i den nye organisasjonen drive den felles ambisjonen om å levere integrerte designløsninger av bærekraftige bygg og byer, basert på bedriftenes globale plattform og nordiske verdisett. Det danske arkitektfirmaet har også kontor i Oslo.

- Arkitektur i dag handler ikke bare om å designe og bygge, men om å løse konkrete utfordringer for mennesker. Vi kaller det det utvidede arkitekturbegrepet hvor vi kombinerer vår design med forskning og kunnskap. Slik har vi arbeidet de siste ti årene. I den nye konstellasjonen med Rambøll får vi tilgang på verdens ledende eksperter, teknologi og digitalisering, som vi utvikle arkitekturen og prosjektene våre på helt nye måter i fremtiden, sier Louis Becker, partner og design principal i Henning Larsen.

Med sine nordiske røtter har både Henning Larsen og Rambøll et sterkt fokus på kvalitet, kunnskap og samfunnsansvar. For Mette Kynne Frandsen, CEO og partner i Henning Larsen, gir samarbeidet store muligheter.
- Vi har nettopp levert vårt beste årsresultat i selskapets historie, drevet av en global ekspansjon og prosjekter på seks kontinenter. Sammen med Rambøll får vi muskler til å ta det neste steget i internasjonaliseringen vår, og styrke våre muligheter for å skape visjonært bærekraftige bygninger med konkrete løsninger på noen av de mest krevende utfordringene som i dag preger verdens byer og samfunn, sier Frandsen.

Internasjonal spydspiss for arkitektur og urbane løsninger
At Henning Larsen nå blir en del av Rambøll Gruppen er et viktig strategisk skritt for Rambøll. Det kommende året er ambisjonen å etablere en global forretningsenhet innen arkitektur, med ca. 800 arkitekter og landskapsarkitekter. Denne vil ledes av Mette Kynne Frandsen. Ifølge Jens-Peter Saul, konsernsjef i Rambøll Gruppen, betyr dette at Rambøll får mulighet til å komme enda tettere på kundene sine.

- Med Henning Larsen kombinerer vi arkitektur, ingeniørvitenskap, integrert design og sterke digitale løsninger, som setter et positivt bærekraftavtrykk globalt. For Rambøll betyr kjøpet også at vi kan styrke vår dialog med kundene i de tidlige fasene av prosjektene, hvor fokuset er på konsept- og ideutvikling. Slik kan vi bidra til at forutsetningene for bærekraftig design tegnes inn fra begynnelsen. Sammen får vi en unik posisjon i konkurransen om de mest spennende og krevende prosjektene, og øker internasjonaliseringen vår med et tydelig skandinavisk avtrykk, sier Saul.

- Ved å gå sammen med Henning Larsen styrker vi vår satsing innen arkitektur både her i Norge og globalt. Dette befester vår posisjon som et av de største arkitektmiljøet i Norge, samtidig som det gir spennende muligheter internasjonalt. Vi ser frem til å ønske Henning Larsen velkommen til den norske grenen av selskapet, samt å få 300 dyktige nye kolleger fra Henning Larsen, sier Ole-Petter Thunes, Direktør Rambøll i Norge.

Kjøpet trer i kraft 2. januar 2020.

FAKTA Henning Larsen
Henning Larsen, som i år kan feire 60 år, er et av Danmarks ledende arkitektfirmaer og har skapt prosjekter i hele verden. Selskapet er grunnlagt av arkitekten Henning Larsen og er globalt anerkjent for sin estetiske, bærekraftige og sosiale arkitektur. I dag har selskapet ca. 300 medarbeidere fordelt på seks kontorer, hvorav ett ligger i Oslo. Henning Larsens mange ikoniske prosjekter strekker seg fra enkeltstående bygg til planer for hele byområder. Av nyere prosjekter finner man blant annet utbyggingen av Bastille-operaen i Paris, utviklingen av den 117 hektar store toppmoderne bydelen Shenzhen i Kina, Østre Lansret i København, et nytt bysentrum i Wolfsburg og boligområdet Mission Rock i San Francisco.
Henning Larsen har i 2019 levert det beste årsresultatet i selskapets historie. 78 prosent av omsetningen er utenfor Danmark.

Henning Larsen har tidligere mottatt en rekke priser og hedersbevisninger for arbeidet sitt, blant annet "Mies van der Rohe"-prisen for Harpa Konsert- og Konferansesenter og "Praemium Imperiale"-prisen, som også kalles kunstens Nobelpris. Så sent som i september i år fikk Henning Larsen tildelt "the European Prize for Architecture 2019" for firmaets evne til å skape bærekraftig arkitektur som setter mennesker i sentrum.

FAKTA Rambøll Gruppen
Rambøll er et ledende internasjonalt ingeniør- og rådgivningsfirma grunnlagt i Danmark i 1945. I dag har selskapet over 16 000 medarbeidere, hvorav ca 500 er arkitekter eller landskapsarkitekter. Virksomheten har global tilstedeværelse og er sterkt representert i Norden, Storbritannia, Nordamerika, Midtøsten og Asia. Rambøll jobber innen områdene Bygg & arkitektur, Samferdsel & byutvikling, Miljø & helse, Vann, Energi og Management Consulting.

Rambøll Fonden er hovedeier av Rambøll Gruppen AS. Fondet har som hovedmål å ivareta den langsiktige utviklingen av virksomheten i samsvar med selskapets kjerneverdier. Aksjene i Rambøll Gruppen AS eies av fondet (98 prosent) eller av medarbeiderne i Rambøll (2 prosent).

FAKTA Henning Larsen og Rambøll Gruppen
Både Henning Larsen og Rambøll har i dag brorparten av omsetningen sin utenfor Danmark, og kjøpet gir mulighet for å sette et enda sterkere internasjonalt avtrykk. Den globale plattformen med 16 500 arkitekter, ingeniører og øvrige eskperter i 35 land, som Henning Larsen og Rambøl nå får sammen, gjør det mulig å styrke posisjonen i nøkkelmarkeder som Norden, USA, Tyskland og Asia, hvor begge virksomheter har hatt fokus de siste årene.

Rambøll og Henning Larsen har oppgjennom årene samarbeidet om en rekke ikoniske prosjekter, som Harpa Konsert- og Konferansesenter i Reykjavik og operaen i København.

KONTAKTOPLYSNINGER
Henning Larsen: Rasmus Windfeld, +45 4044 6060, rasmus@leadagency.dk
Rambøll: Bjørn Tore Landsem, +47 932 43 113, bjorn.landsem@ramboll.no

Bjørn Tore Landsem,
Direktør for Bygg & arkitektur i Rambøll
Tlf: +47 932 43 113
E-post: bjorn.landsem@ramboll.no

Rambøll en global samfunnsrådgiver innen bygg & arkitektur, transport, energi, vann, miljø & helse, olje & gass og management consulting. I Norge er vi 1400 medarbeidere fordelt på 20 kontorer. Virksomheten har totalt 12 800 medarbeidere lokalisert i 35 land.

I Rambøll er vi opptatt av å skape inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.

SalMar – økt konkurransekraft via Dolor Logistics26.4.2019 11:36:51 CESTPressemelding

SalMar produserer i dag ca. 150.000 tonn laks fra ulike anlegg i Norge – og vil øke produksjonen i Nord-Norge vesentlig gjennom nytt slakteri på Senja. God logistikk betyr igjen god markedstilgang. SalMar har tatt et valg om å industrialisere og strukturere logistikken for å sikre at selskapet er rigget for framtiden hva gjelder kapasiteter og alternative transportløsninger. SalMar distribuerer laks til et globalt marked med kunder i 50 land. Samtidig starter alle transporter fra distrikts Norge. Det er derfor viktig for SalMars konkurransekraft at vi har en logistikk som er tilpasset dette. Gjennom Dolor Logistics har de valgt å inngå partnerskapskontrakter med store anerkjente logistikkselskaper som PostNord og Schenker. Dialogen framover vil være på alle nivåer for å sikre kontinuerlig forbedring. SalMar er interessert og nysgjerrig på nye løsninger som gjør dem mer effektive, miljøvennlige og sikker som leverandør. Partnerskapsmodellen vil være en ny plattform for god dialog og fel