Rambøll

Rambøll sentral samfunnsrådgiver ved Oslo S.

Del
Rambøll bistår Bane NOR i to prosjekter for å forbedre fremkommelighet og skape bedre byområder i Oslo sentrum.
Rambøll skal være med å gjøre Norges viktigste kollektivknutepunkt bedre tilgjengelig og funksjonelt for alle reisende. Foto: Rambøll
Rambøll skal være med å gjøre Norges viktigste kollektivknutepunkt bedre tilgjengelig og funksjonelt for alle reisende. Foto: Rambøll

Det siste året har Rambøll, i samarbeid med Bane NOR, jobbet med å planlegge, identifisere og evaluere muligheter for å oppnå universell utforming på plattformene og ankomst til plattformene fra fordelingshall og personundergangen på Oslo sentralstasjon, Norges mest trafikkerte togstasjon.

I oktober leveres hovedplanen til Bane NOR i henhold til planlagt tid og godt under budsjetterte kostnader.

-Vi i Rambøll er stolte over å kunne være med på å gjøre Norges viktigste kollektivknutepunkt bedre tilgjengelig og funksjonelt for alle reisende, sier Ørjan Lydersen, avdelingsleder Bane i Rambøll. Prosjektet har utfordret oss både når det gjelder å finne gode løsninger for fremkommelighet på stasjonen og hvordan dette skal gjennomføres i et knutepunkt med en krevende infrastruktur. Tverrfagligheten i prosjektet har vært stor og vi mener bredden i kompetansen vår og hos våre samarbeidspartnere, L2 Arkitekter og Vista Utredning, har vært avgjørende for å få frem de gode løsningene i prosjektet.

Ny kontrakt på grøntområde i Middelalderparken

Samtidig som hovedplanarbeidene fullføres, signerte Rambøll en ny kontrakt med Bane NOR. Tirsdag 18. august ble kontrakt for oppdraget «Utforming og opparbeiding av terrenget i Klypen» signert. Klypen-prosjektet er en del av Follobanen og omfatter prosjektering for utforming og opparbeidelse av terrenget i Klypen, mer kjent som Middelalderparken. De siste årene har det vært anleggsområde her, men nå skal det opparbeides til et grøntområde til glede for folk flest. Dette er et historisk område i Oslo og parken skal både være formidlingssted for Oslos tidligere historie og være en nærpark for beboere i området.

-Dette er et svært interessant og utfordrende tverrfaglig prosjekt, sier Kari Ovesen Haugland, divisjonsleder for Byutvikling. Sluttresultatet blir en park med landskapsarkitektur som et viktig og synlig fag. Prosjektet innebærer også spennende faglige utfordringer der vi må bruke hele vår faglige bredde. I området er det flere kulturminner i området som må sikres, som for eksempel Oslo Ladegård. Det er mange tekniske installasjoner under overflaten, som jernbane, høyspent og store vann- og avløpsledninger, som stiller store krav til gode løsninger.

Her vil vi få nytte av de innovasjonene vi har gjort de siste årene i prosjekter for Bane NOR, hvor vi kan blant annet kan bruke verktøy som parametrisering.  

Prosjekt med store forventninger

-Det er høye forventninger fra omgivelsene til hvordan dette området skal bli når det er ferdig. Både nærmiljøet, Oslos politikere, kommunale etater og vernemyndigheter er åpenbare interessenter. Samtidig skal det prosjekteres for en nøktern byggekostnad. Her skal vi sammen med byggherren være kloke for å finne gode, kostnadseffektive løsninger samtidig som at kvaliteten på sluttproduktet blir god. Middelalderparken skal i fremtiden være et godt sted å være, der folk også kan kjenne på Oslos historie. Det er moro å jobbe med byutvikling som samtidig viser frem byens fortid. Vi i Rambøll gleder oss til å sette i gang med prosjektet, sier Haugland.  

Terje Dengerud, direktør for Samferdsel og Byutvikling i Rambøll, er fornøyd med at Rambøll kan være med og bidra i Norges viktigste knutepunkt.

-Det er viktig for Rambøll som en sentral samfunnsrådgiver å kunne bidra på slike viktige prosjekter for Bane NOR. Det ene prosjektet omfatter fremkommelighet og universell utforming, og det andre tilbakeføring av terrenget etter Follobane-utbyggingen, i et område med kompleks infrastruktur og kulturminner. Dette viser bredden i kompetansen vi sitter på. Det er to viktige oppdrag for både Bane NOR og samfunnet, og vi er stolte av å kunne være med på reisen.

For henvendelser:

Ørjan Lydersen, avdelingsleder Bane - mob. 930 06 451

Nøkkelord

Bilder

Rambøll skal være med å gjøre Norges viktigste kollektivknutepunkt bedre tilgjengelig og funksjonelt for alle reisende. Foto: Rambøll
Rambøll skal være med å gjøre Norges viktigste kollektivknutepunkt bedre tilgjengelig og funksjonelt for alle reisende. Foto: Rambøll
Last ned bilde
Kollektivknutepunktet Oslo S skal bli bedre tilgjengelig, både med tanke på fremkommelighet og universell utforming. Foto: Rambøll
Kollektivknutepunktet Oslo S skal bli bedre tilgjengelig, både med tanke på fremkommelighet og universell utforming. Foto: Rambøll
Last ned bilde
Rambøll, i samarbeid med Bane NOR, har jobbet med å planlegge, identifisere og evaluere muligheter for å oppnå universell utforming på plattformene og ankomst til plattformene fra fordelingshall og personundergangen på Oslo sentralstasjon. Foto: Rambøll
Rambøll, i samarbeid med Bane NOR, har jobbet med å planlegge, identifisere og evaluere muligheter for å oppnå universell utforming på plattformene og ankomst til plattformene fra fordelingshall og personundergangen på Oslo sentralstasjon. Foto: Rambøll
Last ned bilde
Klypen-prosjektet er en del av Follobanen og omfatter prosjektering for utforming og opparbeidelse av terrenget i Klypen, mer kjent som Middelalderparken. De siste årene har det vært anleggsområde her, men nå skal det opparbeides til et grøntområde til glede for folk flest. Foto: Rambøll
Klypen-prosjektet er en del av Follobanen og omfatter prosjektering for utforming og opparbeidelse av terrenget i Klypen, mer kjent som Middelalderparken. De siste årene har det vært anleggsområde her, men nå skal det opparbeides til et grøntområde til glede for folk flest. Foto: Rambøll
Last ned bilde
Middelalderparken skal i fremtiden være et godt sted å være, der folk også kan kjenne på Oslos historie. Foto: Rambøll
Middelalderparken skal i fremtiden være et godt sted å være, der folk også kan kjenne på Oslos historie. Foto: Rambøll
Last ned bilde

Om Rambøll

Rambøll
Rambøll
Harbitzalléen 5
0275 OSLO

22 51 80 00http://www.ramboll.no

Rambøll

Rambøll er et globalt ingeniør-, arkitektur- og konsulentselskap med over 18 000 eksperter i mer enn 35 land. I Norge er vi rundt 1 550 ansatte som hver dag skaper bærekraftige løsninger og positiv forandring for kunder og samfunn.

Vårt globale nettverk gir norske kunder direkte tilgang til internasjonal ekspertise, samtidig som vi tilpasser løsninger til lokale behov, forhold og samfunnskrav.

Vi dekker hele verdikjeden innen Bygg, Transport, Vann, Miljø og Helse, Energi, Management Consulting og Arkitektur & Landskap (under Henning Larsen-merkevaren).

Grunnlagt i Danmark i 1945 og heleid av stiftelsen Rambøll Fonden, var Rambøll den første norske virksomheten – og den første rådgivende ingeniørvirksomheten i verden – som ble sertifisert etter FNs bærekraftsmål. Vi er også medlem av Skift – Næringslivets klimaledere.

Følg pressemeldinger fra Rambøll

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rambøll på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Rambøll

IT i praksis 2025: Over halvparten av offentlige virksomheter bruker nå kunstig intelligens – men omstillingen uteblir23.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding

Offentlig sektor har tatt et digitalt sprang: Kunstig intelligens (KI) er nå i daglig bruk. Over halvparten av norske offentlige virksomheter bruker nå KI i arbeidshverdagen. De opplever at KI frigjør tid, gir raskere oppgaveløsning og øker kvaliteten. Men bare én av fire klarer å gjøre effektivitetsgevinsten om til reelle kostnadsbesparelser, viser årets IT i praksis-undersøkelse.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye