Rambøll bistår Bane NOR i utviklingen av Grorud stasjon til kollektivknutepunkt

Rambøll skal levere en mulighetsstudie for Grorud stasjon med tanke på modernisering og forbedret passasjerlogistikk.

Grorud stasjon fra 1854 skal moderniseres. Foto: Rambøll

Grorud stasjon ble åpnet i 1854 i forbindelse med åpning av Norges første jernbane, Hovedbanen. Stasjonen er etter hvert moden for modernisering, også med nye krav til universell utforming og plattformers lengde og høyde tilpasset nye lokaltog.

Opsjon på reguleringsplan

- Vi har store forventninger til at mulighetsstudien vil finne og beskrive de beste alternativer for å oppnå våre effektmål, sier prosjektsjef Tone Manum i Bane NOR.

I tillegg er det inngått avtale på opsjon på reguleringsplan og teknisk detaljplan. Mulighetsstudiet består av utvikling av mulige konsepter for stasjonen som kollektivknutepunkt og samtidig effektivisering av godstrafikk til Alnabru godsterminal.

Ventespor og plattformlengder

Blant annet skal det etableres et ventespor for mer effektiv avvikling av godstrafikken til Alnabru godsterminal, noe som kan redusere avhengighet til andre kryssende tog og muliggjøre timinuttersintervaller fra ruteplan 2027 på Hovedbanen gjennom Groruddalen mellom Asker og Lillestrøm.

Satsing gir resultater

- Vi er veldig glade for å få denne tilliten fra Bane NOR, og det viser at vår strategiske satsing på å bygge opp et sterkt fagmiljø innen jernbaneprosjektering gir resultater. Vi er svært fornøyde med Bane NORs evaluering av vår oppgaveforståelse og organisasjon, sier Ørjan Lydersen, avdelingsleder Bane i Rambøll.

-Som samfunnsrådgiver gleder vi oss til å jobbe sammen med Bane NOR for å legge til rette for bærekraftig utvikling i Groruddalen.

Mulighetsstudien ferdigstilles i løpet av 2020.

For henvendelser:

Ørjan Lydersen, avdelingsleder Bane - mob. 930 06 451

Grorud stasjon fra 1854 skal moderniseres. Foto: Rambøll
Plattformers lengde og høyde skal utredes. Foto: Rambøll
Grorud stasjon på Hovedbanen mellom Lillestrøm og Asker. Foto: Rambøll.
Nye krav til universell utforming er en del av mulighetsstudien. Foto: Rambøll

Rambøll en global samfunnsrådgiver innen bygg & arkitektur, transport, energi, vann, miljø & helse, olje & gass og management consulting. I Norge er vi 1400 medarbeidere fordelt på 20 kontorer. Virksomheten har totalt 12 800 medarbeidere lokalisert i 35 land.

I Rambøll er vi opptatt av å skape inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.