Oslo lufthavn

Qatar Airways øker fra Avinor Oslo lufthavn

Qatar Airways øker sin kapasitet fra Norge. Fra slutten av mars setter selskapet inn fire nye ukentlige avganger til Doha fra Norges hovedflyplass.

Det betyr at selskapet vil tilby doble daglige avganger fra Oslo lufthavn som en helårsrute.

- Norge er et viktig marked for Qatar Airways og vi ønsker derfor å tilby våre reisende et enda bedre produkt ved å kunne fly to ganger per dag fra Oslo direkte til Doha. Dette er internasjonalt knutepunkt som kan tilby et globalt rutenettverk mange nordmenn allerede benytter i dag, forteller Christian Deresjo, sjef for Qatar Airways i Norden.

Ruten vil bli operert av selskapets nye og drivstoffeffektive Boeing 787-8 Dreamliner og Airbus A350 med plass til henholdsvis 254 og 285 passasjerer. Denne kapasitetsøkningen vil også bidra til økt fraktkapasitet for norsk sjømatnæring til Asia. ​

- Dette er en rute som går godt og som er blitt veldig populær hos norske reisende som skal på ferie eller forretningsreise, og er med på å forsterke handel og investeringer til Norge fra utlandet. Flyplassen i Doha er et stort internasjonalt knutepunkt med gode forbindelser til destinasjoner i hele verden. Det øker også mulighetene for å frakte mer norsk sjømat ut til attraktive markeder i verden, sier avdelingsleder for trafikkutvikling i Avinor, Gaute Skallerud Riise.

Qatar Airways har også fire ukentlige avganger med rene fraktmaskiner dedikert for eksport av norsk sjømat til Asia.

Fra Doha til Oslo lufthavn
QR179 DOH 0140 – 0635 OSL
QR175 DOH0900 – 1355 OSL

Fra Oslo lufthavn til Doha
QR180 OSL0745 – 1620DOH
QR176 OSL1555 – 0030+1DOH

PressetelefonPressetelefon til bruk for journalister

Pressevakttelefon kun til bruk for journalister. Reisende kan få informasjon ved å ringe passasjerservice på 67 03 00 00.

918 15 614 presse@avinor.no

Om Oslo lufthavn

Oslo lufthavn
Edvard Munchs veg
2061 Gardermoen

+47 64 81 20 00https://avinor.no/flyplass/oslo
Avinor Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass og ble åpnet 8. oktober 1998. I 2018 hadde Oslo lufthavn 28,5 millioner reisende.

Norges hovedflyplass ligger på Gardermoen, 47 kilometer nord for Oslo. Flyplassen har en sterk miljøprofil og har blant annet stort fokus på kollektivtransport til og fra flyplassen. I 2017 hadde Oslo lufthavn en kollektivandel på 70 prosent, som er høyest i Europa.

15 000 mennesker jobber på Oslo lufthavn for å holde flyplassen i gang 24 timer i døgnet. Disse 15 000 er fordelt på over 150 selskaper som jobber med alt fra bagasjehåndtering til flynavigasjon.

Nye Oslo lufthavn sto ferdig 27. april 2017.

Gå til presserommet til Avinor AS.

Avinors offentlige journal finner du her

Følg saker fra Oslo lufthavn

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo lufthavn på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Oslo lufthavn