Q-Meieriene takker forbrukerne for å ha endret datomerkingen
- Takket være norske forbrukere har nå den lille utfordreren Q-Meieriene fått med seg flere til å endre datomerkingen! Vi håper så mange som mulig vil innføre tilleggsmerking for å redusere matsvinn, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.
Må knuse mytene
Matvett går denne uken ut med en pressemelding om tilleggsmerkingen der de skriver «Nå har store deler av matbransjen blitt enig om en felles ordlyd ved bruk av supplerende holdbarhetsmerking på "best før"-merkede matvarer, som er et viktig skritt videre i matsvinnkampen. Etter en høringsrunde blant et bredt utvalg bedrifter, var det ordlyden "Best før, ofte god etter" som fikk bredest oppslutning. Målet er at den frivillige tilleggsmerkingen skal signalisere at mat som er merket med "best før" ofte kan spises etter at datoen er utløpt.»
- Vi i Q-Meieriene beholder den ordlyden forbrukerne har bestemt. Det er viktig for oss at vi fortsetter med deres språk og at vi fremdeles oppfordrer melkedrikkerne til å endre atferd. Det er flott at enda flere vil endre datomerkingen slik at mytene knuses, sier Myrdahl.
Q-sjefen mener at dette beviser at forbrukerne har en reell påvirkningskraft.
Først i verden med ny datomerking
Våren 2017 endret Q-Meieriene datomerkingen til «best før, men ikke dårlig etter». I desember ble det gjennomført en landsrepresentativ undersøkelse tilknyttet tilleggsmerkingen, som viste at 9 av 10 hadde en god og korrekt forståelse av ordlyden.
- Så vidt jeg vet var Q-Meieriene først ute i verden med å endre datomerkingen, etter et tips fra familien Nygård Havre. Merkingen er nå godt kjent blant forbrukerne, og hjelper forbrukerne til å stole på sansene for å vurdere melken, sier Myrdahl
Myrdahl opplever at det å lytte til forbrukeren nå også sprer seg utover Norges grenser. Den siste tiden har medier fra flere land i Europa vært i kontakt med Nygård Havre og Q-Meieriene for å lage innslag om «best før, men ikke dårlig etter». Det skal derfor være interessant å se om også flere land i Europa vil innføre tilleggsmerking.
Også daværende klima- og miljøvernminister, Vidar Helgesen, presenterte «best før, men ikke dårlig etter» for publikum i utlandet i 2017.
Fortsetter fokuset på å redusere matsvinn
Selv om flere tar i bruk tilleggsmerking for å bevisstgjøre forbruker om at de må bruke sansene og ikke blindt styre etter datoen, er det ifølge meieriet fortsatt mye arbeid som må til for å halvere matsvinnet
- Nå trenger vi nye ideer til hvordan vi sammen kan bekjempe matsvinnet og datofordommene til nordmenn, avslutter Q-sjefen Bent Myrdahl som nå ruller ut «best før, men ikke dårlig etter» på alle meieriets produkter.
Nøkkelord
Kontakter
Bent MyrdahlQ-sjefen
Tel:90174573bent.myrdahl@kavli.noBilder
Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Springbrett for Ungdom mottar 250 000 kroner26.11.2025 10:04:09 CET | Pressemelding
Springbrett for Ungdom i Bergen er tildelt 250 000 kroner gjennom Q sin Melk med mening-kampanje. Organisasjonen var én av fire vinnere som ble valgt ut av Kavlifondet blant flere hundre nominerte organisasjoner. Prisen ble overrakt hos Springbrett for Ungdom med representanter fra Q-Meieriene.
Grønne Folk kåret til Årets Matredder 202523.11.2025 09:52:20 CET | Pressemelding
Ragnhild så seg lei på at fullt spiselige grønnsaker ble kastet. Hun startet derfor Grønne Folk for å gjøre noe med det. Denne uken mottok hun prisen «Årets Matredder» fra Q-Meieriene - for å ha reddet flere hundre tonn med grønnsaker.
Plastfritt Hav mottar 250 000 kroner19.11.2025 12:57:18 CET | Pressemelding
Plastfritt Hav på Giske utenfor Ålesund er tildelt 250 000 kroner gjennom Q-Meierienes Melk med mening-kampanje. Organisasjonen var én av fire vinnere som ble valgt ut blant flere hundre nominerte organisasjoner.
Forbrukernes favoritt-idé kan bli ny salgssuksess i meierihyllen11.11.2025 16:59:45 CET | Pressemelding
Beate Sofie (31) sikret seg seieren i Q-Meierienes konkurranse og mottar 10 000 kroner for sin idé som kombinerer naturlige proteiner med hverdagsnytelse.
Vant 10 000 kroner på returkartonglotteriet16.10.2025 09:57:54 CEST | Pressemelding
Turid fra Sotra ble den heldige vinneren da Q-Meieriene nylig gjennomførte en ekstraordinær trekning av returkartonglotteriet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
