PwC innfører ambisiøse klimamål for det neste tiåret

Konsulent og revisjonsselskapet PwC har satt seg ambisiøse mål for å få opp tempoet i klimaarbeidet. Selskapet forplikter seg nå til å klimanøytralisere hele sin drift og leverandørkjede innen 2030. Initiativet påvirker både hvordan selskapet i fremtiden vil betjene kundene sine og det innebærer vedvarende reduksjoner i reiser og tiltak for å sikre nullutslipp. Klimamålene gjelder for alle de 276.000 ansatte på PwCs kontorer globalt.

PwC Norge og Administrerende Direktør Leif Arne Jensen har svært offensive klimaplaner for det neste tiåret

Tidligere i høst lanserte PwC Norge sin bærekraftsrapport og klimaindeks. Rapporten viste tydelig at omstillingen blant de største selskapene i Norge går for sakte. Nå har PwC satt seg ambisiøse klimamål for å bidra til en tempoøkning.

-Vi ønsker ikke å sitte stille i båten å se på at utviklingen ikke går raskt nok og vi håper vi kan være til inspirasjon for andre, både her til lands og globalt, sier Leif Arne Jensen, Administrerende Direktør i PwC Norge.

For å oppnå målet om å bli klimanøytrale skal selskapet ikke bare intensivere rådgivningsarbeidet sitt for en grønnere omstilling av næringslivet, men skal også gjøre inngripende tiltak selv:

Selskapet forplikter seg til å redusere karbonutslippene med minst 50% innen 2030 i tråd med Science based targets og Parisavtalen. Dette innebærer at PwC også vil stille krav om mer bærekraftige løsninger hos leverandørene sine. For eventuelle gjenværende utslipp vil det investeres i fjerning av karbon i atmosfæren. Dette for å balansere selskapets totale karbonavtrykk til netto null.

-Vi vil hjelpe kundene våre, og støtte deres innsats for å bli klimanøytrale i fremtiden. Vi vil integrere klima- og bærekraftshensyn i våre tjenester og vi vil samarbeide med våre viktigste leverandører for å få det til, avslutter Jensen

Leif Arne Jensen
Administrerende Direktør PwC Norge
Mobile: +47 95 26 01 02