Psykologforeningen om helsepersonellkommisjonen: - Vi tar utfordringene på alvor

- Vi tar kommisjonens oppfordring på alvor, og mener tiden er inne for å flytte innsatsen på psykisk helse nærmere befolkningen som skal ha nytte av den, sier Psykologforeningens president Håkon Kongsrud Skard.

Helsepersonellkommisjonen leverte i dag sin utredning om hvordan Norge skal kunne utdanne, rekruttere og beholde kvalifisert helsepersonell i tiårene framoverKommisjonen peker på kjente utviklingsbehov i helse-Norge.

Blant annet viser utvalget til mer oppgavedeling og effektiv bruk av kompetanse.

- For å møte utfordringene, må vi se på ressursbruk og oppgavedeling i helsetjenestene. Utvalgsleder Bovim peker på behovet for flere generalister i tjenestene. Psykologer utdannes til generalister i dag, og vi stiller oss bak den faglige dreiningen kommisjonen etterlyser, sier Skard som representerer mer enn ti tusen psykologer i Norge.

Bærekraftig allmennhelsetjeneste

- Vi må gjøre alvor av en mer tverrfaglig allmennhelsetjenestefor å sikre bærekraft i det psykiske helse-Norge i tiårene framover. Hvis befolkningen skal kunne bo i egne hjem og leve gode liv, har de behov for helsetjenester i egen kommune, mener Psykologforeningens president.

Behovet for helsetjenester og kompetanse er stort og økende med en stadig større aldrende del av befolkningen fram mot 2040. Samtidig må den økende andelen eldre ikke gå på bekostning med de psykiske helsetjenestene til barn og unge, sier Skard.

Om Norsk psykologforening

Kirkegata 2