Produserer smarte glass i Norge

CG Glass Vennesla og Smart Glass AS har fått enerett på produksjon, distribusjon, markedsføring og salg av forblendingsglass fra Dream Glass Group i Norge og Danmark. – For norsk glassindustri er dette en milepæl. Aldri tidligere er det blitt produsert komplette glass med slike funksjoner i Norge, sier Leif Hogner i Smart Glass AS.
CG Glass Vennesla produserer nå smarte glass på fabrikken på Sørlandet. Foto: Hans Petter Omdal

DreamGlass er kort fortalt et produkt som består av to glass laminert sammen med en film, tilkoblet strøm, som man kan justere gjennomsynet i for eksempel møte- eller behandlingsrom. Er strømmen avslått er glasset opakt og slipper bare inn lys. Når strømmen slås på , så blir polymerkrystallene retningsorientert slik at man kan se gjennom glasset.

Smart Glass AS hadde i sin tid denne type glass sin portefølje. I 2015 gikk Smart Glass AS i kompaniskap med CG Gruppen, som også eier produksjonsbedriften CG Glass Vennesla.

CG Glass Vennesla har etablert en egen produksjonslinje for Dream Glass Group sine produkter, og vil selge og distribuere DreamGlass til sine faste kunder.

Investeringer

– Vi har gjort enkelte investeringsgrep i vårt lamineringsanlegg, vi har effektiv tilgang til alle råvarer, inkludert film på rull, og kan nå produsere smarte glass av ypperste kvalitet med korte leveringstider. Dream Glass Group har en velfungerende service- og supportavdeling som vil være tilgjengelig for vårt kompetente produksjonsteam. Vi har som mål å levere slike glass også utenfor Norge og Danmark, og være en produksjonspartner for Dream Glass Group i resten av Norden, sier daglig leder hos CG Glass Vennesla, Eivind Brøvig.

Re lokalisert

Smart Glass AS har flyttet fra sine kontorer på Jessheim til CG Glass sin nye «hub» og showroom på Ammerud utenfor Oslo for å være i nærheten av det største markedspotensialet. I løpet av de neste månedene skal Smart Glass AS bygge opp en markedsorganisasjon som skal jobbe direkte med sluttbrukere, arkitekter, designere, reklamebyråer og utbyggere.

LES OGSÅ: Snart på plass i Oslo

– Produkter med denne teknologien, som nå skal produseres på Vennesla, har vært tilgjengelig siden 1980-årene. Det har aldri blitt et veldig etterspurt og attraktivt produkt. Hvorfor tror dere smarte glass endelig skal slå gjennom?

– Tidligere var kvalitet mer enn pris et argument for å velge bort smarte glass som forblending av rom. Den teknologiske utviklingen er dog gått raskt de siste årene. Vi klarer nå å levere en utgave med vesentlig bedre gjennomsyn og forbedret styringsteknologi. Prisen vil også være konkurransedyktig, men noen «hyllevare» blir det ikke med det første. DreamGlass markedsføres som eksklusivt, og vi skal sørge for at kundene får kvalitet, service, og ikke minst korte leveringstider, sier Leif Hogner i Smart Glass AS.

Bruksområder for de smarte glassene er mange, men vi nevner innvendige systemvegger, innerste lag i isolerruter, som prosjektorflater, dusjvegger og skyvedører.

Leif Hogner i Smart Glass AS blir kontaktperson for sluttbrukere, arkitekter, designere og utbyggere.