Priv. til red.Norsk Folkehjelp kan kommentere president og parlamentsvalget i Bolivia søndag 21.oktober

På søndag 21.oktober er det president og parlamentsvalg i Bolivia. President Evo Morales kan bli gjenvalgt. Norsk Folkehjelp har i flere perioder siden 1980-tallet støttet den indianske bondebevegelsen i landet. Det er landsbygda og urfolk, som står bak de positive samfunnsendringene som har kommet med Evo Morales som president siden 2006.

Ved valget i 2014 ble Morales valgt med 2/3 flertall og partiet – MAS – fikk 2/3 av setene i Kongressen. Støtten er redusert, og mange kritiserer Evo Morales for å stille som kandidat på nytt. Alle målinger viser at Morales ligger an til å vinne, men det er ikke sikkert at han vinner flertall i første runde. Opposisjonen er på sin side splittet med flere kandidater og partier. Det politiske landskapet i Bolivia er svært polarisert og det er ventet at det kan bli protester både hvis Morales vinner igjen og hvis opposisjonen vinner.

Norsk Folkehjelp kommenter gjerne valget.

For spørsmål, kontakt Beate Thoresen, beatet@npaid.org eller telefon: 452 00 055

Norsk Folkehjelp - 600 delegater fra hele verden til The Oslo Review Conference for en minefri verden22.11.2019 16:30:37 CETPressemelding

The Oslo Review Conference for en minefri verden gjennomføres i Oslo fra tirsdag 26. til fredag 29.november. Norge er presidentskap for Minekonvensjonen i 2019, og var sterkt medvirkende til at Minekonvensjonen ble vedtatt i Oslo i september 1997. Norsk Folkehjelp har siden starten i Kambodsja i 1992 bygget seg opp til å bli en av verdens største aktører innenfor humanitær minerydding, og var en sterk pådriver for minekonvensjonen.

Norsk folkehjelp - Colombia med nasjonal storstreik – flere kjente ledere kommer til Oslo og kan intervjues21.11.2019 14:57:36 CETPressemelding

I dag torsdag 21 begynner en nasjonal storstreik i Colombia. Situasjonen er svært spent, det er stor mobilisering også blant folk som ikke vanligvis streiker, regjeringen truer med portforbud og har militarisert Bogota sentrum. Kravene fra de som protesterer er mange, men inkluderer stans av drap på miljøforkjempere, urfolk og andre sosiale ledere, gjennomføring av fredsavtalen, endringer i pensjons og arbeidstakerrettigheter og omfordeling av ressurser.

Nuclear Weapons Ban Monitor 2019 er her16.10.2019 19:05:34 CESTPressemelding

Norsk Folkehjelp lanserte 16 oktober årets utgave av Nuclear Weapons Ban Monitor, på et arrangement under FNs generalforsamling i New York. Rapporten, som generalsekretær Henriette Westhrin har kalt "ei forskningsbasert vaktbikkje", måler fremgangen til en verden fri for atomvåpen generelt og FN-traktaten som forbyr atomvåpen spesielt. Den evaluerer også hvorvidt ulike staters politikk og praksis på atomvåpenområdet er i samsvar med forbudstraktaten eller ikke.