Prisveksten på mat nærmer seg svensk nivå
Prisene på mat og drikke gikk noe ned i oktober sammenlignet med september, men er 13,1 prosent høyere enn oktober i fjor. Prisveksten skyldes økning i en rekke priser, bl.a energi, drivstoff og råvarer. Totalt er konsumprisveksten i oktober 7,5 prosent.

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer gikk ned 0,2 prosent fra september til oktober 2022. Fra oktober i fjor til oktober i år har prisene for denne gruppen imidlertid økt 13,1 prosent, som er en økning fra tolvmånedersendringen på 12,1 prosent i september.
– Det er vanlig at matvareprisene faller i oktober, men i år var nedgangen beskjeden sammenlignet med tidligere år. Det har sammenheng med kostnadsøkningene som har preget både mat og drikke-næringen og andre deler av næringslivet de siste månedene. Dagligvarekjedene har siden i sommer mottatt store prisøkninger fra leverandørene knyttet til energi, drivstoff/frakt, gjødsel og råvarepriser. Det har også blitt dyrere å drive butikk, særlig på grunn av strømprisene, sier Jarle Hammerstad, direktør for bransjepolitikk.
-Så å si alle kategorier innen mat og drikke øker. Mest øker kaffe, te og kakao, med over 27 prosent prisøkning fra oktober i fjor til oktober i år. Prisveksten på mat og drikke i Norge har i høst ligget litt under veksten i nabolandene våre, som har ligget på 13-15 prosent i september. Nå ligger Norge nær samme nivåsom i Sverige og Danmark, avslutter Hammerstad.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Svak avslutning på året for varehandelen27.1.2023 08:27:10 CET | Pressemelding
Handelen hadde en nedgang på 1,4 pst i desember
Svak avslutning på året i byggevarehandelen26.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Byggevarehandelen falt med 1,5 prosent i 3. tertial 2022 sammenlignet med 3. tertial 2021.
Matprisene falt som normalt i desember.10.1.2023 08:30:38 CET | Pressemelding
Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer falt med 1,8 prosent i desember.
Sterk avslutning på kjøpesentre førte til god julehandel også i år7.1.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Økt aktivitet på kjøpesentre og historisk netthandel bidro til at fallet fra 2021 kun endte på 1,5 prosent.
Reisepuls 2023: Nordmenn planlegger ferie på tross av strammere økonomi.3.1.2023 07:24:12 CET | Pressemelding
Men hensyn til pris og privat økonomi veier tungt i valgene av destinasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom