Prisene på mat og drikke trakk prisutviklingen ned

− De siste fem årene har prisene på mat og drikke gått opp fra juni til juli. En så stor nedgang i denne perioden, har vi ikke sett siden 2010, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Prisene for mat og drikke følger normalt et jevnt mønster gjennom året. Prisene går vanligvis ned i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart, og stabiliserer seg i andre perioder på året.
− Vi ser et litt annerledes mønster i utviklingen av matvareprisene. I år ser vi at forbrukerne har fått glede av den harde konkurransen i markedet for mat og drikke ved inngangen til sommeren. Markedet for mat og drikke består av aktører i dagligvarebransjen, kiosker, bensinstasjoner og butikker med bredt vareutvalg, sier Størksen.
Ifølge SSBs tall er det særlig importerte jordbruksvarer som viste prisnedgang i juni, etter flere måneder på rad med til dels kraftig prisoppgang.
− Prisnedgangen viser hvor stor betydning importprisene har hatt for matvareprisene den siste tiden, avslutter Størksen.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon: 476 00 888
Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
