Prisene på mat og drikke trakk prisutviklingen ned
− De siste fem årene har prisene på mat og drikke gått opp fra juni til juli. En så stor nedgang i denne perioden, har vi ikke sett siden 2010, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Prisene for mat og drikke følger normalt et jevnt mønster gjennom året. Prisene går vanligvis ned i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart, og stabiliserer seg i andre perioder på året.
− Vi ser et litt annerledes mønster i utviklingen av matvareprisene. I år ser vi at forbrukerne har fått glede av den harde konkurransen i markedet for mat og drikke ved inngangen til sommeren. Markedet for mat og drikke består av aktører i dagligvarebransjen, kiosker, bensinstasjoner og butikker med bredt vareutvalg, sier Størksen.
Ifølge SSBs tall er det særlig importerte jordbruksvarer som viste prisnedgang i juni, etter flere måneder på rad med til dels kraftig prisoppgang.
− Prisnedgangen viser hvor stor betydning importprisene har hatt for matvareprisene den siste tiden, avslutter Størksen.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon: 476 00 888
Bilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Dette er årets vinnere av Spillprisen8.3.2024 22:00:00 CET | Pressemelding
Fredag 8. mars ble det delt ut ni priser i Olavshallen i Trondheim.
Kraftig nedgang for byggevarehandelen6.3.2024 09:22:51 CET | Pressemelding
Totalt omsatte de norske byggevarekjedene for 57,2 milliarder i 2023. Markedet gikk kraftig tilbake, med 9,6 prosent fra året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige bransjerapport.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom