Mittanbud

Prisene på byggevarer stuper – Det er nå du skal bygge terrasse

Den siste tidens godvær har gjort nordmenn lystne på uteliv, og med et uvanlig stort prisfall på byggevarer den siste tiden, er det nå du skal realisere sommerens uteprosjekter.

Renteoppgang, redusert kjøpekraft, leveranseproblemer og høye kostnader på byggevarer over tid har gjort etterspørsel og omsetning såpass lav at trevareprisene nå stuper. Ifølge tall fra Virke har omsetningen på byggevarer hatt en nedgang på hele 14 prosent i løpet av årets fire første måneder. Til sammenligning må vi helt tilbake til 2015 for å se tilsvarende tall.

For Norges største anbudstjeneste for små og store håndverksoppdrag, Mittanbud, er våren og forsommeren høysesong for jobber hvor privatpersoner ønsker hjelp med utendørsprosjekter som terrasse og platting, gjerder og gårdsplasser. Akkurat nå er det penger å spare for de som vil legge ut en jobb.  – Med den siste tidens prisfall på byggevarer er det uten tvil nå du skal få jobben gjort, til en betydelig lavere sum enn du normalt sett ville endt opp med. Byggevarer har vært dyrt lenge, men nå ser vi at det har snudd mye på kort tid, noe som gjør det svært utfordrende for flere aktører i byggevarebransjen. Det sier administrerende direktør i Mittanbud, Håvard Bungum. – Ved å gjennomføre prosjektet ditt nå, bidrar du dessuten til å holde hjulene i gang for en bransje preget av stor usikkerhet og dårlige omsetningstall.

Ett fylke skiller seg ut

Nye tall fra Virke viser at Innlandet er det fylket i landet som har hatt aller størst fall i omsetning, med et fall på hele 24 prosent, tett etterfulgt av Vestfold og Telemark med 20 prosent, og deretter Viken, med et fall på 17 prosent.

Dette til tross, så viser tall fra Mittanbud at Viken er det fylket i landet hvor det pusses opp aller mest. – Kombinasjonen redusert kjøpekraft, rekordhøy rente og prisvekst i samfunnet generelt har tydeligvis ikke skremt innbyggerne i Viken like mye som ellers i landet, hvor vi har sett at folk hatt sittet litt mer på gjerdet når det gjelder oppussing og byggeprosjekter, forteller Bungum. Tall fra 2022 viser nemlig at Viken lå på oppussingstoppen med 27 prosent av alle registrerte jobber gjennom året, og trenden ser ikke ut til å snu. – Vi er ikke tilbake til der hvor vi var under pandemien, hvor folk var mye hjemme og la tid og penger i oppussing, men vi ser likevel at Viken peker seg ut når det kommer til å fikse opp hjemme.

Om Mittanbud

Mittanbud