Nordmenn pusser opp, også i sommerferien

Ferietid til tross, flere bruker tid og penger på oppussing.

Mange ønsker å få bygd veranda til sommeren

Tall fra Norges største anbudstjeneste for håndverksjobber, Mittanbud, viser at det så langt i juli har blitt lagt ut hele 8106 jobber. Aller størst aktivitet har det vært i Oslo og Viken, med henholdsvis 2164 og 2172 jobber lagt ut på anbudstjenesten, og aller størst etterspørsel har det vært etter snekkere. –  Dette kan jo tyde på at mange bruker deler av feriepengene på oppussing, og eier du bolig er oppussing en god investering. Oppgradering av kjøkken eller bad øker boligens verdi og vil gi avkastning på et senere tidspunkt, sier administrerende direktør i Mittanbud, Håvard Bungum.

Strålende vårvær ga kraftig oppgang

Også tidligere i år har anbudstjenesten merket økt trykk på jobber. Strålende sol og plussgrader over store deler av landet i april og mai gjorde nordmenn lystne på uteliv. Ifølge tall fra anbudstjenesten ble det i april og mai lagt ut hele 39130 jobber, hvor hovedvekten av disse var tjenester som bygging av terrasse og veranda, samt fiks av fasade. Det var i april en vekst på hele 24% sammenlignet med samme måned året før. Etter en lang, mørk og kald vinter ser vi hvert år at det tar seg opp etter påske og at flere ønsker å forberede seg for 17.mai og deretter sommersesongen. I år var vi utrolig heldige med været, noe som nok har bidratt litt ekstra til de gode tallene vi nå har sett, sier Bungum.

Fulle avtalebøker

En av de mange håndverkerne som merket det økte trykket var Gkiergkis Mangko. Hans bedrift Mangko Byggservice opplevde en økning i arbeidsoppdrag allerede fra mars, og hadde i april en økning til det dobbelte sammenlignet med året før. Når våren og finværet kommer øker naturlig nok også oppdragene. Vi merket godt at det var lettere å få oppdrag, da flere ønsket hjelp med ulike prosjekter. Det har vært et jevnt trykk, og vi har fremdeles flere oppdrag igjen nå i juli og august. Nå jobber vi med å fylle opp avtaleboka for september også, forteller Mangko.

Å legge platting er en av oppdragene flest ønsker hjelp med om sommeren

Om oss