Prisene på borettslagsboliger økte 8,7 prosent i 2020

NBBLs prisstatistikk viser at prisen på borettslagsboliger økte 2,7 prosent i 4. kvartal 2020. Det siste året har prisene steget til sammen 8,7 prosent.
NBBLs prisstatistikk viser at prisene på borettslagsboliger steg 2,7 prosent i 4. kvartal 2020, og 8,7 prosent i 2020 totalt. Foto: Nadia Frantsen

Etter noen år med moderat prisvekst, er det bemerkelsesverdig at prisene steg i et år fylt med usikkerhet og økonomisk nedtur forårsaket av covid-19.

– Regjeringens tiltakspakker bidro til at troen på norsk økonomi og arbeidsmarkedet kom tilbake langt raskere enn fryktet. Bedre utsikter i norsk økonomi kombinert med rentekutt og oppmykning av boliglånsforskriften fremstår i ettertid som de viktigste årsakene til den kraftige prisveksten i tredje og fjerde kvartal, sier sjeføkonom i NBBL, Christian Frengstad Bjerknes.

Tre grunner til at boligprisveksten dempes i 2021

– Media preges i disse dager av mange luftige boligprisprognoser for 2021. NBBL tror imidlertid på en mer moderat boligprisvekst rundt tre prosent i 2021 av følgende grunner, sier Frengstad Bjerknes:

1. Boliglånsforskriften er strammet inn sammenlignet med 2020.
  2. Raskere renteoppgang som følge av bedre utvikling i norsk økonomi.
  3. Det ferdigstilles mange boliger. Oslo er dessverre unntaket, men til gjengjeld er innstrammingen av boliglånsforskriften størst i hovedstaden.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.nbbl.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Merk: Det er brudd i prisrekken 1. kvartal 2019 ettersom regionsvektene i modellen ble oppdatert og omsetninger fra boligbyggelagene OBOS og BOB ble inkludert i statistikken fra 2019.

NBBL utgir prisstatistikk for omsatte borettslagsboliger hvert kvartal. Denne viser utvikling i totalpris, kjøpesum og fellesgjeld.

Sjeføkonom i NBBL, Christian Frengstad Bjerknes. Foto: Nadia Frantsen