Story House Egmont

Print er fortsatt en bred og viktig mediekanal

Del

Story House Egmonts blader og magasiner har en sterk posisjon i nordmenns hverdag, viser siste lesertallsmåling. Totalt når bladene ut til hele 3 millioner lesere. Donald Duck & Co er mest leste blad.

Direktør/ansvarlig redaktør Elisabeth Lund-Andersen gleder seg over at nedgangen i lesertall har bremset opp.
Direktør/ansvarlig redaktør Elisabeth Lund-Andersen gleder seg over at nedgangen i lesertall har bremset opp.

Lesertallsmålingen for 2020.1. viser at nedgangen, sammenlignet med de siste to årene, har bremset kraftig opp. Opplagstallene for print som ble lagt frem sist uke, viste tilsvarende utvikling.

I siste måling er nedgangen for Story House Egmonts blader og magasiner på 3 prosent, mot 16 prosent i foregående år. 

- Nedgang i lesertall er en forventet utvikling, men det er gledelig å se at nedgangen har bremset opp, og at hele 44 prosent av våre blader har flere lesere. Smittevernhensyn med mindre utlån og bytte av magasiner, og legekontorer, frisører og andre offentlige «venterom» uten magasiner, tror vi har påvirket lesertallene under Korona. Samtidig har nedstengingen gitt mer hjemmetid med økt behov for underholdning og avkobling, sier Elisabeth Lund-Andersen, direktør/ansvarlig redaktør for Print Media.

Egmonts mest leste blad er Donald Duck & Co. med 283 000 ukentlige lesere og en målgruppe som favner hele familien, fra de aller yngste til eldre samlere.

Hjemmet som feirer 110-årsjubileum i 2021, har med sine 262 000 ukentlige lesere en suveren posisjon blant norske kvinner, og troner i toppen som et av Norges største ukeblad.

- Det er svært gledelig at Hjemmet kan feire 110-årsjubileum og fortsatt være på topp. Det er de voksne kvinnene som leser mest, og dette er en målgruppe vi satser offensivt på med kvalitetsinnhold både på papir og andre medieflater. Til sammen leses Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien ukentlig av 560 000 nordmenn.

Nisjebladene kan vise til gode lesertall, og det er tydelig at interessen for hus, hjem, hage og friluft har økt kraftig i året som har gått. Bladet Alt om Fiske har størst fremgang med hele 29.8 prosent flere lesere. Bladene Jakt, Hytteliv, Maison Mat og Vin og tegneseriebladet Billy har også god vekst.

21 prosent leser fortsatt daglig magasiner eller blader.

- Det er godt å se at 21 prosent fortsatt daglig leser magasiner eller blader. Dette viser at ukeblader og magasiner har en sterk posisjon i nordmenns hverdag. Selv om mediebruken endrer seg, er innhold som inspirerer, engasjerer og formidler kunnskap og underholdning, noe folk kjenner seg igjen i og trenger, både i en vanlig hverdag og spesielt i disse usikre tider. Ukeblader og magasiner gir i tillegg et avbrekk fra nyhetsbildet, som kan være kjærkommen for mange, sier Lund-Andersen.


Story House Egmonts fem største titler rangert etter netto lesertall

Merkevare

Lesertall (netto)
21/1 (2020)

Lesertall (netto)
20/1 (2019)

Endring i %

Donald Duck & Co

283 000

303 000

-6,6

Hjemmet

262 000

285 000

-8,0

Bonytt

181 000

204 000

-11,4

Hytteliv

173 000

167 000

3,6

Familien

166 000

173 000

-4,4

Kilde: Kantar Magasinundersøkelsen

Nøkkelord

Kontakter

Elisabeth Lund-Andersen, Direktør/ansvarlig redaktør Print, tlf 932 45 255

Bilder

Direktør/ansvarlig redaktør Elisabeth Lund-Andersen gleder seg over at nedgangen i lesertall har bremset opp.
Direktør/ansvarlig redaktør Elisabeth Lund-Andersen gleder seg over at nedgangen i lesertall har bremset opp.
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Story House Egmont

Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00http://www.egmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom