NHO Mat og Drikke

Pressemelding: Ferske tall fra Norges største fastlandsindustri

Del
Mat-, drikke- og bionæringen har høyere produktivitet pr. bedrift og sysselsatt sammenliknet med norsk industri samlet sett, samtidig som næringen opplever en stadig økende internasjonal konkurranse. Det viser NHO Mat og Drikkes konjunkturbarometer 2019, som legges frem for første gang 26. september 2019.

Styrker sin posisjon som Norges største industrigren
NHO Mat og Drikkes konjunkturbarometer 2019 viser at mat-, drikke- og bionæringen er preget av stabil sysselsetting. Mat-, drikke- og bionæringen har en vekst i verdiskapingen på 31 prosent i perioden 2009 – 2017. I samme periode har norsk industri samlet sett en vekst på 21 prosent. Når det gjelder omsetning har mat-, drikke- og bionæringen en økning på 32 prosent. Norsk industri samlet sett har en økning på 16 prosent.

- Konjunkturbarometeret bekrefter og underbygger mat-, drikke- og bionæringens sentrale rolle i fastlandsøkonomien, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, som peker på at næringen er en del av en komplett verdikjede med innenlands råvareproduksjon, bearbeiding, distribusjon og salg med verdiskaping og sysselsetting i alle landets fylker.

Forventer å tape markedsandeler til grensehandel
Grensehandelen har økt med hele 76 prosent de siste 10 årene. Den kraftige veksten har ført til at så mye som 24 prosent av medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke opplyser at de forventer å tape markedsandeler til grensehandel. 25 prosent opplyser at høye avgifter på mat og drikke bidrar til redusert lønnsomhet i konkurransen fra grensehandel. Av den samlede grensehandelen med utlandet, er 95 prosent med Sverige.

Økt internasjonal konkurranse
Mat-, drikke- og bionæringen opplever en stadig økende internasjonal konkurranse. Beregninger gjort på bakgrunn av tall fra Nielsen Norge fra 2018 viser at om lag 70 prosent av produktene som selges i norske dagligvarebutikker er i full internasjonal konkurranse. Dette kommer på toppen av grensehandelen med Sverige, som det siste tiåret har vokst med hele 76 prosent.

- Samtidig er det viktig å være klar over at om lag 70 pst. av produktene som selges i norsk dagligvarehandel er i full internasjonal konkurranse. Barometeret viser også at det er stor og økende internasjonal konkurranse i det norske mat- og drikkemarkedet, og den raskt voksende grensehandelen utfordrer også verdikjeden for mat og drikke i Norge, sier Brubakk.

- Næringen kan derfor ikke bruke sin sterke posisjon i det norske markedet som en sovepute, men må hele tiden styrke egen konkurransekraft og produktivitet. Bedriftene konkurrerer på kvalitet, pris- og kostnadsnivå, innovasjonsevne, omstillingsevne og teknologiintensitet. Samtidig må bedriftene ha tilstrekkelig lønnsomhet til investeringer og produktutvikling.

- Derfor er det ekstra viktig at norske myndigheter gjør sin del av jobben ved å sørge for at myndighetsbestemte rammevilkår er tilpasset den internasjonale konkurransesituasjonen, understreker Brubakk.

Han peker også på vesentlige konkurransefortrinn for norsk mat- og drikkeproduksjon. God mattrygghet, råvarer og produkter av høy kvalitet og et kjøpesterkt hjemmemarked er positive bidrag til næringens konkurransekraft.

Dette er NHO Mat og Drikkes konjunkturbarometer 2019:
Tallgrunnlaget i konjunkturbarometeret er hentet fra SSB, og fra
Næringslivets økonomibarometer som samles inn og utgis av NHO. Beregningene som ligger til grunn for konkurransesituasjonen i det norske mat- og drikkemarkedet er gjort på bakgrunn av Nielsen Norge-tall fra 2018.

SSB-tallene er i hovedsak hentet fra Strukturstatistikk for industri og bergverksdrift og de ferskeste tallene er fra 2017, mens tallene fra Næringslivets økonomibarometer er fra 2. kvartal 2019. Konjunkturbarometeret belyser tilstanden til mat- og drikkenæringen, og så langt det er mulig bionæringen på sentrale punkter, og sammenlikner situasjonen i næringen med norsk industri samlet slik det er definert i Statistisk sentralbyrås industristatistikk.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om NHO Mat og Drikke

NHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke
Middelthuns gate 27
0368 Oslo

23 08 86 80http://www.nhomd.no

NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.

NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting. 

NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.

Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

-Må ikke bli en sovepute28.8.2023 08:46:32 CEST | Pressemelding

Nye tall fra SSB viser at nordmenn grensehandlet for 2,6 milliarder i 2.kvartal 2023. – Høy inflasjon, dyrtid og en svak norsk krone må ikke bli en sovepute for regjeringen i arbeidet med å redusere grensehandelen. Utviklingen i grensehandelen viser tydelig at forbrukerne regner på om grensehandel lønner seg. Selv om det for mange ikke lønner seg akkurat nå, vil et hvileskjær fra regjeringen i arbeidet med å redusere grensehandelen kunne slå hardt tilbake når situasjonen endrer seg, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Grensehandel: -Gledelig tilbakegang, men ingen varig løsning.30.5.2023 08:22:24 CEST | Pressemelding

Ny statistikk viser at nordmenn i 1. kvartal 2023 grensehandlet for 1,9 milliarder kroner. – Dette kan bety at norske avgiftslettelser og erfaringene fra pandemien har bidratt til å snu en utvikling som i senere år ellers har vist høy og økende grensehandel. Samtidig er 1,9 milliarder kroner brukt av nordmenn i Sverige, 1,9 milliarder kroner tapt i Norge. Det er et tap av verdiskaping og arbeidsplasser som regjeringen snarest mulig må gjøre noe med. Når en viktig forklaring på tilbakegangen trolig er høy prisvekst på mat i Sverige og svak kronekurs, må dette ikke bli en sovepute for Vedum og Vestre, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye