Presseinvitasjon: Norske toppledere og statsministeren staker ut kursen for at Norge skal kunne vise vei

Mandag 25. november.
Kl 12.30 - 15.00.
DNV GL, Veritas 1, Veritasveien 1, Høvik
Norges rolle som en av verdens ledende maritime nasjoner har lenge vært sterk. En satsing på grønn skipsfart styrker Norges ledende rolle. Et konstruktivt samarbeid mellom myndigheter og næringsliv er en nøkkelfaktor for de nye løsningene for grønn skipsfart.
Grønt Skipsfartsprogram i samarbeid med det internasjonale Høynivåpanelet for bærekraftig havøkonomi, som er etablert av statsminister Erna Solberg, samler nær 30 toppledere fra de viktigste aktørene innen norsk maritim næring.
Pressen er velkommen til å delta. Pressen vil selvfølgelig også gis tid og mulighet til dialog/intervju med deltakerne i etterkant av rundebordet.
Program:
12.30 – 12.55 Registrering og forfriskninger
13.00 – 13.10 Åpningsinnlegg
Statsminister Erna Solberg: Bærekraftig havøkonomi - betydningen av utslippsfri skipsfart
13.10 – 13.55 Strategier for utslippskutt
Remi Eriksen: DNV GL Group: Status og fremtidsutsikter for utslippsfri skipsfart
Lasse Kristoffersen: Torvald Klaveness/Norges Rederiforbund: Rederiets perspektiv
Etter korte innledninger vil det være en dialog med næringsaktørene med fokus på skipsfartens muligheter og tiltak for å redusere utslipp.
13.55 – 14.55 Dialog med fokus på hvordan bygge bærekraftig business med grønn skipsfart
Torbjørn Johannson: Asko, Transportørens og vareeierens perspektiv
Egil Haugsdal: Kongsberg Maritime, Leverandørens perspektiv
Kristian Sørensen: Fearnleys, Finansieringsperspektivet
Etter korte innledninger vil det være en dialog med næringsaktørene med fokus på å bygge en bærekraftig business basert på fremtidens grønne teknologier, produkter og tjenester.
14:55 – 15:00 Avsluttende kommentar
Statsminister Erna Solberg
Veien framover for grønn skipsfart og en bærekraftig havøkonomi, basert på input fra rundebords-konferansens deltakere.
15:00 – 16:00 Bevertning
Møteleder: Anne Jortveit, Norsk klimastiftelse
FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, har vedtatt å redusere klimagassutslippene fra internasjonal skipsfart med minst 50 % innen 2050 fra nivået i 2008. Dette målet vil gi store forretningsmessige muligheter for norsk maritim næring.
Vi er godt i gang. Utviklingen innen fergesektoren er en utrolig historie. Den første gassdrevne ferga var norsk. Den første fullelektriske, batteridrevne ferga var norsk. Den første hydrogendrevne ferga blir snart norsk. Og i kjølvannet – bokstavelig talt av disse – har ny, grønn teknologi blitt utviklet. Blir det verdiskapning, eksport og arbeidsplasser av dette i Norge?
Næringslivslederne har en rekke muligheter og utfordringer å debattere og ta tak i. Det finnes gode eksempler på at offentlige og private kjøpere av transporttjenester har lagt til rette for kjøp av grønne løsninger som fremoverlente norske rederier har tatt tak i.
Østensjø og Equinor har skapt nye løsninger for offshore fartøyer. Hos Asko, som en stor distributør, pågår arbeid for å etablere et transportsystem med fullelektriske, autonome sjødroner. Sandefjord kommune og Color Hybrid har fått på plass løsninger for verdens største hybridferge. Og regjeringen tar nye, fremtidsrettede grep blant annet gjennom Kystruten.
Likevel – det er ikke noen stor etterspørsel etter - og betalingsvillighet for - grønnere tonnasje, heller ikke langs vår egen kyst, når vi ser bort fra fergesektoren. Hva gjør vi for å akselerere omstillingen?
Dette og mer til skal debatteres på Høvik Mandag 25. november.
Nøkkelord
Kontakter
Per Wiggo RichardsenVP Director of Media Relations, DNV GL Group
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnvgl.comBilder
Om DNV
DNV GL er et internasjonalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering. Siden 1864 har selskapets formål vært å sikre liv, verdier og miljøet.
DNV GL leverer klassifisering, sertifisering, teknisk risiko- og pålitelighetsanalyse sammen med programvare, datahåndtering og uavhengig ekspertrådgivning til maritim sektor, til olje- og gass-sektoren, og til energibedrifter. Med 80,000 bedriftskunder på tvers av alle industrisektorer er DNV GL også verdensledende innen sertifisering av ledelsessystemer.
Med høyt utdannede ansatte i 100 land, bistår DNV GL sine kunder med å gjøre verden sikrere, smartere og grønnere.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
Forventer kraftig CCS-vekst: Norge kan bli Nord-Europas karbonlager12.6.2025 09:07:32 CEST | Pressemelding
Høvik, 12. juni: En ny rapport fra DNV om karbonfangst og lagring (CCS) peker på en kraftig vekst i karbonfangst i Europa, fra én million tonn i fjor til hele 340 millioner tonn i 2050. – Ideelle geologiske forhold, lang erfaring og ledende ekspertise gir Norge en unik mulighet til å bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Ditlev Engel, CEO, Energy Systems, DNV.
Ny DNV-rapport: En aldrende flåte gir flere ulykker3.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nor-Shipping, Oslo, 3. juni - Ifølge en ny rapport fra DNV, har antallet maritime ulykker økt med 42 prosent fra 2018 til 2024. Dette samtidig som den globale flåten kun har økt med ti prosent. Økningen skyldes hovedsakelig en aldrende flåte med flere maskinskader og havarier.
Styrket samarbeid nødvendig for å håndtere energiomstilling og arealknapphet i Nordsjøen9.4.2025 09:00:09 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. april: Kombinasjonen av olje og gass, skipsfart, fiske, havbruk, og en forventet seksdobling av havvindkapasiteten frem mot 2050, gjør at forvaltningen av Europas travleste havområde er av stor betydning. Økt samarbeid på tvers av landegrenser og sektorer er nødvendig for å sikre Nordsjøens fremtid, ifølge en ny rapport fra DNV.
Økt risiko for cyberangrep mot Norge26.3.2025 10:40:42 CET | Pressemelding
4 av 10 norske virksomheter innen kritisk infrastruktur mangler oversikt over åpne bakdører hos leverandørene, viser en fersk rapport fra DNV Cyber.
Verdens største og første utslippsfrie bulkskip12.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Berge Rederi bygger nå et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn. Skipet skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde ved hjelp av batterier og rotorseil, og blir verdens første utslippsfrie bulkskip.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom