Presseinvitasjon: Norske toppledere og statsministeren staker ut kursen for at Norge skal kunne vise vei
Mandag 25. november.
Kl 12.30 - 15.00.
DNV GL, Veritas 1, Veritasveien 1, Høvik
Norges rolle som en av verdens ledende maritime nasjoner har lenge vært sterk. En satsing på grønn skipsfart styrker Norges ledende rolle. Et konstruktivt samarbeid mellom myndigheter og næringsliv er en nøkkelfaktor for de nye løsningene for grønn skipsfart.
Grønt Skipsfartsprogram i samarbeid med det internasjonale Høynivåpanelet for bærekraftig havøkonomi, som er etablert av statsminister Erna Solberg, samler nær 30 toppledere fra de viktigste aktørene innen norsk maritim næring.
Pressen er velkommen til å delta. Pressen vil selvfølgelig også gis tid og mulighet til dialog/intervju med deltakerne i etterkant av rundebordet.
Program:
12.30 – 12.55 Registrering og forfriskninger
13.00 – 13.10 Åpningsinnlegg
Statsminister Erna Solberg: Bærekraftig havøkonomi - betydningen av utslippsfri skipsfart
13.10 – 13.55 Strategier for utslippskutt
Remi Eriksen: DNV GL Group: Status og fremtidsutsikter for utslippsfri skipsfart
Lasse Kristoffersen: Torvald Klaveness/Norges Rederiforbund: Rederiets perspektiv
Etter korte innledninger vil det være en dialog med næringsaktørene med fokus på skipsfartens muligheter og tiltak for å redusere utslipp.
13.55 – 14.55 Dialog med fokus på hvordan bygge bærekraftig business med grønn skipsfart
Torbjørn Johannson: Asko, Transportørens og vareeierens perspektiv
Egil Haugsdal: Kongsberg Maritime, Leverandørens perspektiv
Kristian Sørensen: Fearnleys, Finansieringsperspektivet
Etter korte innledninger vil det være en dialog med næringsaktørene med fokus på å bygge en bærekraftig business basert på fremtidens grønne teknologier, produkter og tjenester.
14:55 – 15:00 Avsluttende kommentar
Statsminister Erna Solberg
Veien framover for grønn skipsfart og en bærekraftig havøkonomi, basert på input fra rundebords-konferansens deltakere.
15:00 – 16:00 Bevertning
Møteleder: Anne Jortveit, Norsk klimastiftelse
FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, har vedtatt å redusere klimagassutslippene fra internasjonal skipsfart med minst 50 % innen 2050 fra nivået i 2008. Dette målet vil gi store forretningsmessige muligheter for norsk maritim næring.
Vi er godt i gang. Utviklingen innen fergesektoren er en utrolig historie. Den første gassdrevne ferga var norsk. Den første fullelektriske, batteridrevne ferga var norsk. Den første hydrogendrevne ferga blir snart norsk. Og i kjølvannet – bokstavelig talt av disse – har ny, grønn teknologi blitt utviklet. Blir det verdiskapning, eksport og arbeidsplasser av dette i Norge?
Næringslivslederne har en rekke muligheter og utfordringer å debattere og ta tak i. Det finnes gode eksempler på at offentlige og private kjøpere av transporttjenester har lagt til rette for kjøp av grønne løsninger som fremoverlente norske rederier har tatt tak i.
Østensjø og Equinor har skapt nye løsninger for offshore fartøyer. Hos Asko, som en stor distributør, pågår arbeid for å etablere et transportsystem med fullelektriske, autonome sjødroner. Sandefjord kommune og Color Hybrid har fått på plass løsninger for verdens største hybridferge. Og regjeringen tar nye, fremtidsrettede grep blant annet gjennom Kystruten.
Likevel – det er ikke noen stor etterspørsel etter - og betalingsvillighet for - grønnere tonnasje, heller ikke langs vår egen kyst, når vi ser bort fra fergesektoren. Hva gjør vi for å akselerere omstillingen?
Dette og mer til skal debatteres på Høvik Mandag 25. november.
Nøkkelord
Kontakter
Per Wiggo RichardsenVP Director of Media Relations, DNV GL Group
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnvgl.comBilder
Om DNV
DNV GL er et internasjonalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering. Siden 1864 har selskapets formål vært å sikre liv, verdier og miljøet.
DNV GL leverer klassifisering, sertifisering, teknisk risiko- og pålitelighetsanalyse sammen med programvare, datahåndtering og uavhengig ekspertrådgivning til maritim sektor, til olje- og gass-sektoren, og til energibedrifter. Med 80,000 bedriftskunder på tvers av alle industrisektorer er DNV GL også verdensledende innen sertifisering av ledelsessystemer.
Med høyt utdannede ansatte i 100 land, bistår DNV GL sine kunder med å gjøre verden sikrere, smartere og grønnere.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV-rapport om Kina: Femdobler installert fornybar energi mot 205023.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Økt utbygging av fornybar energi muliggjør sterk reduksjon av klimagassutslipp i Kina. Fra å være ansvarlig for en tredjedel av verdens energirelaterte CO2-utslipp i 2023, vil Kinas andel reduseres til en femtedel i 2050. Kinas totale klimagassutslipp avtar med 70 prosent frem mot 2050. Landet nærmer seg målet om karbonnøytralitet innen 2060, men trenger å gjøre mer innenfor industrien.
Oslo inn på listen over verdens fem viktigste maritime byer15.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Oslo er kåret som en av de fem mest betydningsfulle maritime byene i verden, ifølge en fersk rapport fra DNV og Menon Economics.
DNV hjelper Moss Maritime med videreutvikling av flytende solkraft19.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Oslo, 19 Mars: Moss Maritime har fått kvalitetsstempelet Statement of Conformity fra DNV for sin designmetodikk for utvikling av flytende solkraft. Dette er en samsvarserklæring som fastsetter kriterier for design av flytende solkraft i røffe sjøforhold.
DNV øker satsningen på cybersikkerhet12.2.2024 10:30:00 CET | Pressemelding
DNV slår sammen Nixu, Applied Risk og øvrige cybersikkerhetsmiljøer i konsernet. Den nye enheten får navnet DNV Cyber og blir en av Europas raskest voksende leverandører av cybersikkerhetstjenester.
DNV sentral i verdens første testanlegg for hydrogentransport i eksisterende rørledninger14.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
DNV er nå i gang med å teste hydrogentransport via konvensjonelle rørledninger og utstyr for naturgass i Storbritannia. Prosjektet skal blant annet demonstrere at eksisterende rørledninger kan rekvalifiseres til hydrogentransport. Dette vil kun koste 10 til 35 prosent av totalkostnaden ved å bygge nytt. Prosjektet kan muliggjøre storstilt eksport av blått hydrogen fra Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom