Presseinvitasjon: Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš på Henie Onstad Kunstsenter

Presentasjonen av Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš (1943-2001) er en av de store satsingene til Henie Onstad Kunstsenter denne høsten. Utstillingen er retrospektiv og presenterer over 150 verk. Velkommen til pressevisning 21. oktober kl 10.
Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš. Skisse til Vindens veier,1983. Foto: Øystein Thorvaldsen /Stiftelsen Lásságámmi.

Áillohaš er for mange kjent som skuespiller i filmen Ofelaš (Veiviseren) og for å ha joiket under åpningen av Lillehammer-OL. Andre kjenner han som den første samiske forfatteren som mottok Nordisk Råds litteraturpris og komponisten som mottok Prix Italia. I Sápmi er Áillohaš et kulturikon og nasjonsbygger.

Áillohaš var sentral i etableringen av samiske forlag, forbund og festivaler, og kjempet for urfolksrettigheter i internasjonale fora. Gjennom kunsten manet han frem en mytisk virkelighet og et felles samisk landskap, uttaler den ene av de to kuratorene, Geir Tore Holm.

Når utstillingen offisielt åpnes på Henie Onstad Kunstsenter vil både kulturminister Abid Raja og sametingspresident Aili Keskitalo være tilstede.

• Utstillingen  Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš blir presentert på Henie Onstad Kunstsenter fra 23. oktober 2020 – 10.januar 2021.
  • Pressevisning på Henie Onstad Kunstsenter: 21. oktober kl 10
  • Påmelding til: gv@hok.no

Med denne store satsingen viser vi en av de mest kjente samiske kunstnerne i full bredde. Áillohaš var en sentral urfolkskunstner og en nordisk pionér innen tverrkunstnerisk arbeid, sier direktør Tone Hansen.

Áillohaš ble født inn i en samisk reindriftsfamilie fra norsk og finsk side av Sápmi. Da han ikke hadde det i seg å drepe dyr, begynte Áillohaš på lærerskolen. Men planen var aldri å undervise – det var her han kunne komme i nærkontakt med litteratur, billedkunst og musikk.

Utstillingen presenterer Áillohaš som kunstner og aktivist. I poesien hører du joiken, i bøkene går strek, foto og ord opp i en høyere enhet, og i musikken finner man en underliggende økofilosofi, sier kurator Lars Mørch Finborud.

Nils-Aslak Valkeapää etterlot seg et betydelig tverrkunstnerisk livsverk. Han var en nyskaper innen samisk joik, litteratur og billedkunst, og en nordisk pionér innenfor kunstnerbøker, lydkunst og poesi. Som han selv uttalte: «I vår kulturtradisjon er alle kunstnere… Tradisjonelt har han eller hun måtte gjøre nesten alt som trengs i det daglige, og selv må en synge, fortelle, lage saker.  Levemåten er kunst».

Sideprogram
I forbindelse med utstillingen på Henie Onstad vil det arrangeres flere konserter og performancer med blant annet Marja Mortensson, Sara Marielle Gaup Beaska, Mari Boine samt et nytt bestillingsverk av Niko Valkeapää og et arrangement med fokus på Valkeapääs litterære produksjon. Se www.hok.no for oppdatert program.

Katalog
Til utstillingen følger en rikt illustrert publikasjon på 344 sider med 11 nyskrevne tekster om Áillohaš sitt liv og kunst. Katalogen utgis av Henie Onstad Kunstsenter og Nordnorsk Kunstmuseum, med distribusjon på Kontur Forlag.

Bakgrunn
Arbeidet med research, katalog og utstilling er ledet av de to eksterne kuratorene Lars Mørch Finborud og Geir Tore Holm.

Utstillingen er et samarbeid mellom Henie Onstad Kunstsenter og Nordnorsk Kunstmuseum. Etter visning på Høvikodden (23.10.2020- 10.01 2021), vil den bli presentert i Romsa/Tromsø i 2021.

Kort oppsummert:

• Utstillingstittel:Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš
  • Sted: Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden
  • Mer informasjon: www.hok.no
  • Utstillingsperiode: 23. oktober 2020 – 10.januar 2021
  • Offisiell utstillingsåpning: 22. oktober kl 19. Både kulturminister Abid Raja og sametingspresident Aili Keskitalo vil være tilstede.
  • Pressevisning av utstillingen: 21. oktober kl 10

Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš,
Akryl på lerret,
72 × 65 cm.
Privat eie.
Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš, Uten tittel, 1995. Akryl på lerret, 72 × 65 cm. Privat eie. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
2000.
Asfalt, speilglass, drivved og akryl.
66 × 66 cm.
Privat eie.
Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi
Nils-Aslak Valkeapää, Uten tittel, 2000. Asfalt, speilglass, drivved og akryl. 66 × 66 cm. Privat eie. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi
Nils-Aslak Valkeapää & Seppo "Báron" Paakkunainen,
Uten tittel (Inspirert av Seppos partitur til Samelands natur, Gylne sølje),
1992.
Digitalt trykk
50 × 77,5 cm.
Stiftelsen Lásságámmi. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää & Seppo "Báron" Paakkunainen, Uten tittel (Inspirert av Seppos partitur til Samelands natur, Gylne sølje), 1992. Digitalt trykk 50 × 77,5 cm. Stiftelsen Lásságámmi. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
1973.
Akvarell,
59 × 83 cm.
Privat eie. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi
Nils-Aslak Valkeapää, Uten tittel, 1973. Akvarell, 59 × 83 cm. Privat eie. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi
Uten tittel
Bearbeidet drivved,
44 × 107 cm.
Stiftelsen Lásságámmi. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää, Uten tittel 1995. Bearbeidet drivved, 44 × 107 cm. Stiftelsen Lásságámmi. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš
Nama haga (Lottit)
Uten tittel (Fugler)
1995
Geađgi, muorra ja akryla
Stein, tre og akryl
43 x 68 cm
Priváhta eaiggát
Privat eie
Govva / Foto: Øystein Thorvaldsen
Lásságámmi vuođđudus / Stiftelsen Lásságámmi
Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš Nama haga (Lottit) Uten tittel (Fugler) 1995 Geađgi, muorra ja akryla Stein, tre og akryl 43 x 68 cm Priváhta eaiggát Privat eie Govva / Foto: Øystein Thorvaldsen Lásságámmi vuođđudus / Stiftelsen Lásságámmi
1990.
Blyant på papir,
59 x 41 cm.
Stiftelsen Lásságámmi. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää, Uten tittel (Omslagstegning til Don čanat mu alccesat/Du knyter mig till dig av Paulus Utsi), 1990. Blyant på papir, 59 x 41 cm. Stiftelsen Lásságámmi. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
Lásságámmi
Ivgobatha / Skibotn
Foto: Øystein Thorvaldsen
Lásságámmi vuođđudus / Stiftelsen Lásságámmi
Lásságámmi Ivgobatha / Skibotn 2020 Foto: Øystein Thorvaldsen Lásságámmi vuođđudus / Stiftelsen Lásságámmi
Nils-Aslak Valkeapää,
Áillohaš sin trommeeske og tromme,
1991.
Blandede materialer,
70 × 60 × 16 cm × 2.
Stiftelsen Lásságámmi / Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää, Áillohaš sin trommeeske og tromme, 1991. Blandede materialer, 70 × 60 × 16 cm × 2. Stiftelsen Lásságámmi / Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
1991.
Akryl på lerret,
90 × 72 cm.
Kautokeino kommune
Foto: Susanne Hætta / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää, Uten tittel, 1991. Akryl på lerret, 90 × 72 cm. Kautokeino kommune Foto: Susanne Hætta / Stiftelsen Lásságámmi.
Stein,
38,5 × 39,5 cm.
Stiftelsen Lásságámmi. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää, Uten tittel, 1995. Stein, 38,5 × 39,5 cm. Stiftelsen Lásságámmi. Foto: Øystein Thorvaldsen / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää,
Uten tittel (Fugler). Foto: Nils-Aslak Valkeapää / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää, Uten tittel (Fugler). Foto: Nils-Aslak Valkeapää / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää,
Uten tittel (Fugler). Foto: Nils-Aslak Valkeapää / Stiftelsen Lásságámmi.
Nils-Aslak Valkeapää, 1973. Govva: Unto Järvinen / Helsingin Sanomat.
Nils-Aslak Valkeapää, 1973. Govva: Unto Järvinen / Helsingin Sanomat.