Påminnelse: Presseinvitasjon til julelunsj: Idretten skaper sjanser for rusavhengige

Helseminister Bent Høie, idrettspresident Berit Kjøll og Morten Nyborg i «Idretten skaper sjanser» inviterer til julelunsj 12. desember. Hør de gripende historiene om personene som fant veien ut av rus gjennom idretten.
Fra venstre: Renate Thomsen og mentor Annette Loftus: Foto: Anton Granhus, Norges rytterforbund

Norges idrettsforbund, Helsedepartementet og prosjektleder Morten Nyborg i prosjektet «Idretten skaper sjanser», inviterer pressen til julelunsj på Tune Ridesenter på Grålum 12. desember, kl. 11-13.

Basert på erfaringene fra gatelagsfotball har tre nye særforbund etablert tilbud om idrett til rusavhengige. Med støtte fra Helsedirektoratet har Norges Skiforbund, Norges Cycleforbund og Norges Rytterforbund startet opp et arbeid for å legge til rette et idrettslig tilbud til rusavhengige som skal være et steg på veien til å bli bedre rustet til et liv uten rus.

Hvordan kan suksessen fra prosjektet «idretten skaper sjanser» bidra til at enda flere rusmisbrukere kan ta del i et tilsvarende tilbud fremover? Hør hvorfor idretten skaper sjanser har vært så vellykket og bli kjent med utøvernes unike og gripende historier og hvordan de har funnet veien ut av rus gjennom idretten.

- Daniel vekket Antidoping Norge, og gjennomførte Birken på sykkel under fire timer!

- Anita har på kort tid har opplevd store fremskritt og fått en ny mulighet tilbake til samfunnet gjennom ryttermiljøet.

- Ole Magnus og Carina fant hverandre gjennom deltakelse i gatelagsfotballen. Resultatet ble et storstilt gatelagsbryllup!

- Helene startet opp skiprosjektet på Byåsen- og går nå i skisporene til Johannes H. Klæbo.

Foruten nevnte utøvere og representanter fra særforbund, får pressen mulighet til 1:1 intervjuer med idrettspresident Berit Kjøll, helseminister Bent Høie, ansvarlig redaktør i TV2, Olav Sandnes, prosjektleder Morten Nyborg (idretten skaper sjanser) og Petter Nyquist fra TV programmet «Petter uteligger».

Tilbakemelding på Deres redaksjon sin deltakelse under julelunsjen og eventuelle intervjuønsker utbes skriftlig til kommunikasjonssjef, Finn Aagaard, i Norges idrettsforbund på epost; finn.aagaard@idrettsforbundet.no senest onsdag 11.12.2019, kl 1600.

• Hvor: Tune ridesenter, Gamle Kongevei 432, 1712 Grålum, Østfold
  • Når: 12.12.2019- kl. 11-13

Program:

11.00 – 11.20: Gjester ankommer Tune Ridesenter – mingling

11.20 – 11:30: Helseminister ankommer- hilserunde

11.30 – 12.10: Julelunsj (inne) tilberedt fra utøvere med rusbakgrunn

• 11:40-11:50 Video og presentasjon av prosjektleder Morten Nyborg
  • 11.50-11:55 Idrettspresident Berit Kjøll- «Vi må skape sjanser for flere»
  • 11.55-12:00 Ansvarlig redaktør Olav Sandnes. «TV2s rolle som formidler i prosjektet.»
  • 12:00-12:05 Overlevering av gaver
  • 12:05-12:10 Helseminister Bent Høie. «Frivillighetens betydning»

12.10 – 12.30: Ridning i nærområdet. Gode muligheter for bilder. Ryttere: Anita (utøver), Berit Kjøll, Bent Høie og Olav Sandnes.

12.30 – 12.45: «Deltakere samles til den gode samtalen rundt bålet».

12.45 – 13.00; Presse: 1-1 intervjuer