Presseinvitasjon: Fire uker igjen - Hva står på spill på FNs klimatoppmøte COP27 i Sharm El Sheikh?

Miljøstiftelsen Bellona inviterer i samarbeid med Oslo kommune og Sahara Forest Project til et møte i Oslo Rådhus i forkant av FNs klimatoppmøte i Egypt i november. Det viktige klimatoppmøtet nærmer seg, og vi ønsker å gi presse, næringsliv, myndigheter, forskning og sivilsamfunn et innblikk inn i de siste forberedelsene.

Dato: 10. oktober, kl. 11:00-13:00 (lunsj serveres fra 12:15)
Sted: Bankettsalen, Oslo Rådhus
Tema: De viktigste sakene opp mot COP27.

Påmelding her. Begrenset antall plasser.

Miljøstiftelsen Bellona og Sahara Forest Project etablerer en paviljong i Sharm El Sheikh med støtte fra Aker Horizons og Utenriksdepartementet, Oslo kommune, Forskningsrådet, SINTEF, Cambi og Vow ASA.

Velkomsthilsen fra byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav (MDG)

Ordstyrer: Signy Fardal, kommunikasjonssjef Miljøstiftelsen Bellona

• The path from Glasgow to Sharm El Sheikh His Excellency Ambassador United Kingdom to Norway, Richard Wood
  • Why COP27 matters and a last-minute insight into the organizing preparations from the host country - His Excellency Ambassador Egypt to Norway, Amr Ramadan

• Norske prioriteringer på COP27 - Forhandlingsleder Henrik Hallgrim Eriksen, Klima- og miljødepartementet
  • COP27: Utenriksdepartementets prioriteringer Georg Børsting, fagdirektør, UD
  • 30 år etter FNs første klimatoppmøte i Rio i 1992 – Hvorfor bør vi bry oss om det som skjer i Egypt? – Bellona-stifter Frederic Hauge
  • Derfor satser Aker Horizons på COP27 – Fridtjof Unander (Chief Economist, Aker Horizons)
  • Slik kan COP27 spille en forskjell for verdens ørkenområder – Kjetil Stake, daglig leder i Sahara Forest Project
  • Videohilsener fra USA : Lois Quam (Pathfinder) og fra Berlin : Morten Thorsby (We Play Green

• 30 min. paneldiskusjon med Mari Sundli Tveit (Forskningsrådet), Nils Røkke (SINTEF), Hallstein Havåg (Bellona), Dragos Talvescu (Cambi), Maria Kringlen Halvorsen (Vow ASA), Mathilde Emilie Thue (NABA), Pia Thorsby (We Play Green) og byrådssekretær Jenny Skagestad (MDG).

• Lunsj og mingling i Bankettsalen i Rådhuset fra 12:15-13:00

Etter programmet vil det være mulig for pressen å gjennomføre én-til-én-intervjuer.

Påmeldingslink: https://online.superoffice.com/Cust20802/CS/scripts/customer.fcgi?action=formFrame&formId=F-AKODPRAc

Globale klimautslipp på rekordnivå11.11.2022 07:00:00 CET | Pressemelding

–CO2-utslippene i 2022 er på et rekordhøyt nivå. Global Carbon Project sin rapport viser at lav- og nullutslippsmål i 2050 ikke er godt nok. Det viktigste er å kutte utslipp nå. Bellona er møkk lei av at vi kompenserer manglende utslippskutt i dag, med mer ambisiøse målsetninger i en fjern fremtid. Det er regjeringens og Stortingets jobb å sørge for virkemidler i alle deler av økonomien, sier daglig leder i Bellona, Hallstein Havåg.