Presseinvitasjon: Fakta om norske matvarepriser

Er matvareprisene skyhøye, eller presses de nedover? Hvor mye av forskjellen i matpriser mellom Norge og Sverige er politisk bestemt? Hvordan vil grensehandelen se ut i 2020? Dette vil SSB, Samfunnsøkonomisk analyse og Virke forsøke å svare på torsdag 16. januar. Vi ønsker journalister, embedsverk og politikere velkommen til frokostmøte!

Tidspunkt: Torsdag 16. januar, kl. 9.00-10.00 (frokost fra 8.30).
Sted: Virke, Henrik Ibsensgate 90, Solli plass.
Påmelding: E-post til vebjorn.varlid@virke.no

Program
Hvordan har norske matvarepriser egentlig utviklet seg? Ved Kjersti Nyborg Hov, seniorrådgiver SSB.

Grensehandelen i 2020, ved Linn Bredesen, leder Virke Analyse og bransjeutvikling.

Hva skyldes prisforskjellene mellom Norge og Sverige? Ved Rolf Røtnes, fagdirektør Samfunnsøkonomisk analyse.

Spørsmål/diskusjon.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.

Regjeringen har lyttet til Virke: Nødhjelp til kriserammet næringsliv27.3.2020 08:00:00 CETPressemelding

Fredag la regjeringen, sammen med Virke, LO, NHO og Finans Norge frem en ordning som sikrer kompensasjon for tapte inntekter på grunn av direkte eller indirekte koronastenging. Kompensasjonsordningen bygger på Virkes forslag. – Regjeringen har lyttet, og viser at de står bak ordene om at de stiller opp med det som trengs, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke: Lån og utsatte betalinger er ikke nok når grunnlaget for en halv million arbeidsplasser forsvinner24.3.2020 15:28:01 CETPressemelding

Virkes ferske medlemsundersøkelse viser at 490 000 arbeidsplasser står i fare for å gå tapt i bransjer som enten er stengt av myndighetene eller lider under at myndighetene har bedt kundene om å holde seg borte. Virke mener regjeringen må komme med en kompensasjonsordning utover lån og utsetting av utgifter og skatter, slik at de utsatte virksomhetene holder seg i live gjennom koronakrisen.