Presseinvitasjon Arendalsuka: Seminarer om økonomi som barriere for idrettsdeltakelse og bærekraft og næringslivssamarbeid i idretten

Sted og tid: Bærekraftshuset, mandag 16. august fra kl. 13:00-14:00 og fra kl. 6:00-17:00

Norges idrettsforbund er til stede under Arendalsuka. Pressen inviteres til å dekke våre to seminarer som gjennomføres på Bærekraftshuset mandag 16. august med svært dagsaktuelle temaer og relevante debattanter. Idrettspresident Berit Kjøll deltar i begge debattene.

Første tema for debatt er Økonomi som barriere for idrettsdeltakelse og hvorvidt denne utfordringen forsterkes som følge av koronapandemien.

Andre tema er bærekraft og næringslivssamarbeid i idretten. hvordan vil bærekraft påvirke samarbeid mellom næringsliv og idretten i årene fremover? Hvilke krav vil næringslivet stille til idretten, og kanskje like interessant, hvilke krav vil idretten stille sine næringslivspartnere?

Medier trenger ikke å registrere seg i forkant for å dekke NIFs seminarer på Bærekraftshuset.

Tema 1: Økonomi som barriere – hva skjer post-Korona?

Tidspunkt: Mandag 16. august kl. 13:00-14:00 på Bærekraftshuset

Norsk idretts visjon er «Idrettsglede for alle». I dag forsvinner barn og unge fra idretten på grunn av familiens økonomi. Koronapandemien har i tillegg hatt som utilsiktet konsekvens at familier har mistet arbeid, og færre barn og unge får mulighet til å delta i idrett.

For å få til en inkluderende og varm gjenåpning må vi sikre god koordinering mellom stat, kommune og idrettslag. Hvordan kan vi sikre at ordningene vi utvikler blir ubyråkratiske og ikke bidrar til ytterligere stigma for de som faller utenfor?

I panelet: Idrettspresident Berit Kjøll, stortingsrepresentant Trond Giske (AP), førstekandidat Ida Røse (KRF), medlem av regjeringens Ungdomspanel Zaineb Abdulsatar og rådgiver for ungdomsidrett og verdiarbeid, Anne Lise Lassen fra Agder Idrettskrets.

Tema 2: Bærekraft og næringslivssamarbeid i idretten

Tidspunkt: Mandag 16. august kl. 16:00-17:00 på Bærekraftshuset

Norsk næringsliv har alltid vært en sentral støttespiller til norsk idrett. Et tettere samarbeid med idretten og en bedre utnyttelse av idrettens arenaer kan bidra til å åpne nye dører til flere markeder for norsk næringsliv.

Hvordan vil bærekraft påvirke samarbeid mellom næringsliv og idretten i årene fremover? Hvilke krav vil næringslivet stille til idretten, og kanskje like interessant, hvilke krav vil idretten stille sine næringslivspartnere?

I panelet: Idrettspresident Berit Kjøll, konsernsjef i det fusjonerte Sparebank 1 Østlandet, Richard Heiberg, tidligere statssekretær og nå leder for Bærekraft og Samfunn i Grieg gruppen, Gry Larsen og salg- og markedskoordinator i Bodø Glimt, Benedicte Halvorsen.

Se for øvrig NIFs program under Arendalsuka her:

Hvordan kan idretten lære av næringslivet for å fjerne barrierene for jenter og gutters deltakelse i idretten?28.9.2021 12:21:37 CEST | Presseinvitasjon

Har kvinnelige ledere, trenere og utøvere like muligheter som menn? Hva kan vi gjøre med barrierene som fortsatt er til stede, og hva kan idretten lære av næringslivet i arbeidet for likestilling? Sammen med Bryte-VM og Like Muligheter inviterer Norges idrettsforbund pressen til å delta på et spennende fagseminar hvor vi retter fokus mot bedre kjønnsbalanse i både idretten og næringslivet.