Presseinvitasjon: 20 år med minekonvensjon: – En stor suksess, men mye gjenstår for å oppnå et minefritt 2025

Hvem klarer å nå målet om å bli minefri, og hvem er verstinglandene? Mandag 25. november lanseres Mine Action Reviews årlige rapport ‘Clearing the Mines’ i Oslo.

Rapporten gir oversikt over omfanget av landminer på verdensbasis, og hvor mye som ryddes i det enkelte land hvert år. Lanseringen skjer samme dag som Oslo-konferansen for en minefri verden starter i Oslo.

Tid og sted: Mandag 25.11. kl 13:30 i Norsk Folkehjelps lokaler på Stortorvet 10 (inngang Møllergata).

Rapporten kan leses i sin helhet her: http://www.mineactionreview.org/documents-and-reports/clearing-the-mines-2019

Hovedfunn ‘Clearing the Mines 2019’

Resultater etter 20 år med minekonvensjonen

• 56 land og 3 områder har fortsatt et mineproblem. 34 av disse har signert minekonvensjonen.
  • 33 land er ryddet fritt for landminer etter 20 år med minekonvensjon
  • Minst 2.880 km2 er ryddet siden avtalen trådte i kraft 1. mars 1999. Det tilsvarer et område større enn Nairobi, New York City og Roma til sammen.
  • Mer enn 4,6 millioner antipersonellminer har blitt destruert.

Resultater 2018

• Mer enn 155 km2 ble ryddet fritt for miner
  • 146.200 antipersonellminer og 38.500 veibomber ble ryddet
  • To land ble erklært helt fri for antipersonellminer - Jordan og Palau.
  • Landene med flest miner i bakken var Afghanistan, Kambodsja og Irak. Dernest kommer Angola, Bosnia og Herzegovina, Thailand, Tyrkia og Jemen
  • Landene som gjorde mest for å etterleve sine forpliktelser overfor minekonvensjonen var Afghanistan, Sri Lanka, Thailand, Storbritannia og Zimbabwe.
  • Flere land overholdt ikke sine forpliktelser om å rydde, f.eks. Eritrea, Niger og Senegal.

Om Mine Action Review

Mine Action Review er et uavhengig prosjekt som støttes og publiseres av Norsk Folkehjelp med midler fra UD.

Kontaktpersoner:

Seksjonsleder for policy, beskyttelse og beredskap i Norsk Folkehjelp, Siv Mjaaland.

Tlf: 90 24 75 90. E-post: sivmja605@npaid.org

Kommunikasjonsrådgiver i Norsk Folkehjelp, Ingebjørg Sørenes.

Tlf: 92 23 18 61. E-post: ingebjorgs@npaid.org