Polaris Media fikk medhold i tingretten om løsningsrett på aksjer i Trønder-Avisa AS

Polaris Media fikk medhold i Trøndelag tingrett i at medaksjonæren AS Nord Trøndelag må medvirke til at løsningsrett på aksjene til LL Inntrøndelagen i Trønder-Avisa AS skal gjennomføres.

Vi er fornøyde med at vi nok en gang får medhold i retten, og at vår løsningsrett til aksjene skal respekteres. Vi forventer at styret gjennomfører løsningsretten i henhold til aksjonæravtalen, sier Per Axel Koch.

Saken ble reist etter at styret i Trønder-Avisa nektet å samtykke til Polaris Media sitt erverv av aksjer i henhold til løsningsrett. I dommen fra tingretten heter det at AS Nord Trøndelag i henhold til aksjonæravtalen plikter å medvirke til at styret i Trønder-Avisa gir det nødvendige samtykke til Polaris Medias kjøp av aksjer.

Aksjonæravtalen med gjensidig løsningsrett ble inngått mellom AS Nord Trøndelag, LL Inntrøndelagenog Polaris Media ASA, da Polaris Media ble invitert inn på eiersiden i Trønder-Avisa i 2010. Tingretten finner at løsningsretten var sentral for alle parter, og at et krav om anvendelse av samtykkeklausulen for derved å blokkere en ellers rettmessig utøvelse av løsningsrettsbestemmelsen, må i dette tilfellet anses som et brudd på både den ulovfestede og avtalefestede lojalitetsplikten mellom partene.

Polaris Media er opptatt av langsiktig og forutsigbart eierskap og samarbeid. Vi er glade for at domstolen nok en gang bekrefter at aksjonæravtalen gjelder og skal respekteres, sier Per Axel Koch.

AS Nord-Trøndelag eier i dag 51,8 prosent av Trønder-Avisa, mens Polaris Media ASA eier 10,1 prosent før ervervet av ytterligere 38 prosent fra LL Inntrøndelagen.

Konsernsjef Per Axel Koch (tlf. 481 20 000)

Om Polaris Media

Ferjemannsveien 10