Polaris Media

Fortsatt resultatvekst i Polaris Media

Del

Økning i digitale inntekter og vekst i distribusjon av netthandelspakker gav resultatvekst for Polaris Media i fjerde kvartal.  

Polaris Media rapporterer en EBITDA på 66 millioner kroner i fjerde kvartal 2024, justert for engangskostnader på 8 millioner kroner. Resultatet er 8 millioner kroner høyere enn i tilsvarende periode i fjor. Resultatforbedringen er drevet av økning i digitale bruker- og annonseinntekter og vekst i distribusjon av netthandelspakker. Justert for engangskostnader, endte EBITDA for hele 2024 endte på 293 millioner kroner. Dette er 55 millioner kroner høyere enn resultatet i 2023.

—Vi er fornøyde med at vi har levert solid resultatvekst i samtlige fire kvartaler i 2024, kommenterer konsernsjef Per Axel Koch.

Vekst i brukerinntektene

Brukerinntektene økte med 6 prosent i kvartalet, drevet av god digital utvikling både i de norske og svenske mediehusene. Konsernets digitale abonnementsinntekter økte med 18 prosent fra samme periode i fjor, og kompenserte for en mindre nedgang i papirbaserte inntekter.

Antall digitale abonnement var 443 000 ved kvartalets slutt, en økning på 17 prosent fra samme tidspunkt i fjor. Heldigitale abonnement utgjør nå 69 prosent av konsernets samlede abonnementsmasse på 643 000, mot 63 prosent ved utgangen av 2023.

—Jeg er stolt over at mediehusene våre leverer kvalitetsjournalistikk som engasjerer lesere både digitalt og på papir. Vi vil fortsette å investere betydelig i teknologi og digital produktutvikling for å legge til rette for fortsatt digital vekst fremover, samtidig som vi opprettholder papiravisene så lenge det er økonomisk bærekraftig, sier Koch.

Fortsatt nedgang i annonseinntektene

Fallende annonseinntekter som følge av konjunkturutviklingen i Norge og Sverige har vært en utfordring for konsernet gjennom hele 2024. I fjerde kvartal var utviklingen imidlertid noe bedre enn i årets tre første kvartaler. Etter en nedgang på 13 prosent i perioden januar til september, endte annonseinntektene i fjerde kvartal 7 prosent lavere enn i 2023. En mer stabil utvikling i de norske mediehusene, hvor nedgangen mot året før var 3 prosent, bidro til dette. I konsernets svenske mediehus fortsatte nedgangen i annonseinntektene på nivå med tidligere kvartaler, og endte 15 prosent svakere enn i fjerde kvartal 2023.

—Det er gledelig å se tegn til bedring i annonseinntektene i Norge. De papirbaserte inntektene fortsetter å falle betydelig, men i fjerde kvartal hadde vi 11 prosent vekst i digitale annonseinntekter i våre norske mediehus, noe som langt på vei kompenserte for nedgangen på papir. I Stampen Media var det et mer utfordrende kvartal i annonsemarkedet, der vi ikke oppnådde digital vekst samtidig som de papirbaserte inntektene ble kraftig redusert. Fremover forventer vi at fallet i papirbaserte inntekter fortsetter både i Norge og Sverige, samtidig som det totale annonsemarkedet gradvis bedres i takt med den forventede konjunkturutviklingen, kommenterer Koch.

Sterk vekst i distribusjon av netthandelspakker

Konsernets distribusjonsvirksomhet i Norge leverte igjen et sterkt resultat i fjerde kvartal. Veksten var også dette kvartalet drevet av inntekter fra pakkedistribusjon, som økte med 82 prosent sammenliknet med fjerde kvartal i 2023.

—Veksten i distribusjonsvirksomheten i Norge kommer hovedsakelig som en følge av økt pakkevolum fra Helthjem Netthandel, hvor vi har 34 prosent eierandel. Utviklingen i Helthjem Netthandel var meget god i 2024. Dette er gledelig for oss både med hensyn til inntektene i Polaris Medias distribusjonsvirksomhet og verdien av vår investering i selskapet, sier Koch.

I den svenske distribusjonsvirksomheten er situasjonen en annen. I likhet med tredje kvartal, falt resultatet betydelig i fjerde kvartal.

—I motsetning til i Norge, har vi hittil ikke klart å skape lønnsom vekst i pakkedistribusjon i det svenske markedet. Dermed kompenserer ikke disse inntektene tilstrekkelig for inntektsnedgangen knyttet til tradisjonell avisdistribusjon. Vi vil i løpet av første halvår 2025 iverksette nye effektiviseringstiltak for å bedre lønnsomheten i den svenske distribusjonsvirksomheten, sier Koch.

Betydelige kostnadskutt i 2024

Polaris Media iverksatte i slutten av 2023 flere effektiviseringstiltak som gav betydelige kostnadsreduksjoner i 2024. Justert for engangseffekter, ble driftskostnadene før avskrivninger redusert med 4 prosent for året som helhet.

—Sammen med økningen i de digitale brukerinntektene og veksten i distribusjonsinntektene, er effektiviseringstiltakene hovedårsaken til resultatveksten i 2024. Tiltakene var nødvendige grep for å kompensere for svikten i annonseinntektene, lavere papirbaserte inntekter og det underliggende kostnadspresset, sier Koch.

Utbytte på 1,1 milliarder kroner

Styret i Polaris Media har foreslått et utbytte på 1,1 milliarder kroner for regnskapsåret 2024, hvorav 1,0 milliard kroner er ekstraordinært utbytte i forbindelse med salget av aksjer i Schibsted ASA («Schibsted Marketplaces»). Som gevinstsikring, gjennomførte konsernet i slutten av oktober et nedsalg i Schibsted-aksjen til en verdi av 1,0 milliard kroner. Foreslått utbytte per aksje er 22,40 kroner, hvorav det ekstraordinære utbyttet utgjør 20,40 kroner per aksje og det ordinære utgjør 2,00 kroner per aksje. Utbyttet er betinget av godkjennelse i selskapets ordinære generalforsamling i mai 2025.

Kvartalsrapport og -presentasjon, samt webcast av resultatfremleggelsen, er tilgjengelig her: https://www.polarismedia.no/investorinformasjon/investorweb/

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Polaris Media

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Polaris Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Polaris Media

Resultatveksten fortsetter for Polaris Media7.11.2024 07:01:56 CET | Pressemelding

Fortsatt sterk utvikling i inntekter fra digitale abonnement, reduserte kostnader og vekst i distribusjon av netthandelspakker gav resultatvekst på 25 prosent for Polaris Media i tredje kvartal. Dette er tredje kvartalet på rad med positiv resultatutvikling for konsernet. Styret i Polaris Media har foreslått at det utbetales et ekstraordinært utbytte på 1 milliard kroner til aksjonærene, etter at konsernet i oktober solgte en andel av sin aksjebeholdning i Schibsted Marketplaces.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye